TEMAT: Pyszna surówka pełna zdrowia.
Cele:
• promowanie zdrowego stylu życia;
• znaczenie owoców i warzyw w codziennej diecie;
• rozwijanie motoryki małej;
• usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
• rozbudzanie wiary we własne siły i możliwości, podnoszenie samooceny;
• przeżywanie pozytywnych emocji podczas wspólnej pracy i zabawy.
Środki:
• różnorodne, dostępne w domu produkty spożywcze w tym warzywa i owoce, worek lub siatka czy miska, narzędzia kuchenne (nóż, deska do krojenia, salaterki, duża miska, tarka do warzyw, łyżka itp.), fartuszek kuchenny;
• produkty do wykonania surówki: marchew, jabłka, cytryna, śmietana 18% lub 12%, przyprawy: sól, pieprz.
Drodzy Rodzice
Zapewne wszyscy wiemy, że prawidłowe odżywianie ma znaczenie już od najmłodszych lat. Warto uświadamiać dzieci, że stosowanie zasad zbilansowanej diety tak naprawdę nie jest trudne i wpływa bezpośrednio na nasze zdrowie.
Budowanie i umacnianie rodzinnych relacji przy wspólnym gotowaniu wpływa także na samopoczucie i zdrowie psychiczne. Dobrym i sprawdzonym sposobem kształtowania właściwych nawyków żywieniowych jest wspólne, rodzinne przygotowanie posiłków, choćby tych najprostszych, jak surówka do obiadu. Poprzez rozdzielenie zadań, takich jak krojenie, obieranie czy łączenie ze sobą składników, skracamy nie tylko czas poświęcony na gotowanie czy przyrządzanie posiłku, ale przede wszystkim umacniamy więzi rodzinne oraz angażujemy domowników w dbanie o ich codzienną dietę.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Rodzic na wstępie rozmawia z dzieckiem na temat, dlaczego należy jeść warzywa i owoce, jak one są ważne dla naszego zdrowia.
2.Po wprowadzeniu dziecka w temat zajęć, rodzic wykłada różne dostępne w domu produkty spożywcze i prosi dziecko o dokonanie podziału na warzywa i owoce (po podziale można omówić krótko każdy produkt, jaki ma kolor, kształt, smak, zapach, czy dziecko lubi dany produkt, czy nie itp.);
3.Zabawa „zmysłami” smaku, węchu, dotyku – rodzic wkłada wszystkie owoce i warzywa do worka (miski, siatki, co jest dostępne), zawiązuje dziecku oczy np.apaszką, następnie dziecko za pomocą „zmysłów” rozpoznaje wyciągnięte produkty, nazywa je i z pomocą rodzica opisuje z pamięci.
4.Wykonanie surówki z marchwi i jabłka zgodnie z przepisem:
• 4 średnie marchewki
• 2 średnie jabłka
• 3 łyżki kwaśnej śmietany 18%
• 2 łyżki soku z cytryny
• przyprawy: sól i pieprz do smaku
Rodzic wspólnie z dzieckiem przygotowuje stanowisko pracy i wszystkie potrzebne narzędzia kuchenne oraz produkty niezbędne do przyrządzenia surówki. Dziecko zakłada fartuch, przygotowuje sobie swoje stanowisko pracy (gromadzi środki potrzebne do zrobienia surówki). Myje ręce, a następnie myje i obiera przygotowane owoce i warzywa z pomocą rodzica. Rodzic omawia kolejność wykonywania poszczególnych czynności, kładąc nacisk na bezpieczeństwo podczas wspólnej pracy.
Dziecko z pomocą rodzica ściera obraną marchew i jabłka na tarce o średnich oczkach. Do startych produktów dziecko dodaje trzy łyżki śmietany, dwie łyżki świeżo wyciśniętego soku z cytryny oraz sól i pieprz wg uznania. Całość dobrze miesza i sprawdza smak. Dziecko wspólnie z rodzicem doprawia surówkę. Ogromnie dużo zależy, od tego, czy marchewki są słodkie, czy raczej nie. Tak samo jabłka…Po wymieszaniu i spróbowaniu dziecko decyduje z pomocą rodzica czy chce jeszcze doprawić surówkę czy nie. Jeśli nie, nakłada surówkę do salaterek i gotowe!
5.Po zakończeniu przyrządzania surówki dziecko z pomocą rodzica porządkuje stanowisko pracy, może wspólnie z rodzicem czy rodzeństwem nakryć do stołu.
Po dodaniu śmietany surówka powinna być zjedzona jeszcze tego samego dnia, najlepsza jest podana od razu, lub w ciągu maksymalnie dwóch godzin od zrobienia. Można ją lekko schłodzić…pycha!
Smacznego
Surówka z marchwi i jabłka to często smak naszego dzieciństwa, można więc w trakcie pracy powspominać i opowiedzieć dziecku jak ten smak zapamiętaliśmy lub po prostu podzielić się wybranymi miłymi wspomnieniami z dzieciństwa