Czyszczenie lodówki, czyli co zrobić z resztek.
Cel główny:
Zajęcia kulinarne mające na celu w przystępny sposób wyjaśnić temat niemarnowania żywności, pomagają rozwijać małą motorykę oraz obsługę małego AGD.
Cele operacyjne:
- usprawnianie umiejętności ruchowych
- pogłębianie więzi rodzinnych
- poszerzanie zakresu słownictwa
- rozwój wyobraźni
- poznanie wielozmysłowe
Środki dydaktyczne:
- kartka, długopis, kredki, mazaki, produkty spożywcze – warzywa, owoce, mąka, makaron, nóż, blender itp.
Przebieg zajęć:
1. Rodzic wraz z dzieckiem przeglądają lodówkę i sprawdzają jakie produkty się w niej znajdują. Mogą to być resztki serów, wędlin, warzywa czy owoce, sosy i dżemy. Można zadawać dziecku pytania:
- Zobacz co tu mamy? Jakiego koloru jest marchewka? Jak pachnie jabłko? Jak smakuje cytryna?
- Czy ten dżem jest słodki? Jaki ma kolor? Czujesz tam brzoskwinie?
2.Wspólnie wymyślają danie, jakie można stworzyć z tych resztek. Może to być jedno danie lub posiłki na cały następny dzień. Wspólnie z dzieckiem można rozpisać dokładny jadłospis i pozwolić by ozdobiło „kartę dań” a potem pokazało domownikom.
3. Dania mogą być na słodko lub wytrawnie, wszystko zależy od posiadanych składników i wyobraźni. Może to być coś nietypowego, czego nie jada się na co dzień – np: spaghetti z sosem czekoladowym i owocami, ziemniaki z sosem czosnkowym, kluski z ziemniaków i szpinaku.
4. Wszystkie potrawy należy wykonać z zachowaniem bezpieczeństwa podczas ich tworzenia oraz uwzględniając możliwość wykonania je przez dziecko. W razie potrzeby należy pomóc dziecku w wykonaniu danej czynności.
Przykładowe wykorzystanie resztek pożywienia:
- zupa
- farsz do naleśników, pierogów czy też do nadziewania np. dyni, pieczarek
- pasztet
- kanapki
- zapiekanka
- sos do makaronu, ryżu, kaszy, klusek
Linki zawierają przykładowe potrawy z wykorzystaniem tego co mamy w kuchni: