KONSPEKT ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI PROZDROWOTNEJ – realizacja ogólnopolskiego projektu „Moje zdrowie – moja siła, wielka moc”
TEMAT: Olimpiada w Jarzynowie – zajęcia aktywizujące.
CELE:
• promowanie zdrowego stylu życia;
• tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej;
• organizacja zajęć propagujących zdrowe nawyki żywieniowe;
• rozwijanie motoryki dużej;
• rozwijanie umiejętności czynnego uczestnictwa we wspólnej zabawie;
• rozbudzanie wiary we własne siły i możliwości, podnoszenie samooceny;
• przeżywanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy.
Środki:
• filmik z piosenką „Olimpiada w Jarzynowie” (z zasobów youtube), dostępne w domu różnorodne warzywa, sznurek, piłka, dostępne przedmioty typu miska, kosz na śmieci czy pudełko, apaszka do zawiązania oczu, komputer i Internetem.
Zajęcia ruchowe to wspaniała zabawa nie tylko dla małych, ale również dla tych większychi tych całkiem dużych. Zaproście do wspólnej zabawy rodziców, a jeśli macie taką możliwość to koniecznie również rodzeństwo. Wspólna aktywność zbliża i wzmacnia więzi rodzinne, wdraża do zdrowego trybu życia oraz utrwala pozytywne nawyki, w tym przypadku zachęca do zdrowej diety bogatej w różnorodne i tak ważne dla naszego organizmu warzywa.
Proponuję zabawy ruchowe możliwe do przeprowadzenia w warunkach domowych, które z pewnością dostarczą wielu pozytywnych emocji i pozwolą na wspólną dobrą zabawę.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Na rozgrzewkę:
• pooglądaj filmik pt. „Olimpiada w Jarzynowie”:
• spróbuj klaskać w rytm piosenki, bądź tupać nogami;
• poruszaj się zgodnie z rytmem muzyki, tańcz jak potrafisz;
• wspólnie z pozostałymi uczestnikami zabawy śpiewaj refren piosenki (piosenkę możesz włączyć jeszcze raz);
• wymień jakie jarzyny wystąpiły w piosence i jakie sporty uprawiały, spróbuj naśladować niektóre z nich;
• porozmawiaj z rodzicami na temat znaczenia prawidłowego odżywiania na zdrowie i rozwój człowieka, postaraj się własnymi słowami odpowiedzieć dlaczego tak ważne są jarzyny w naszej diecie;
2.Zabawa „zmysłami” smaku, węchu, dotyku – rodzic wkłada wszystkie zgromadzone, dostępne w domu warzywa do worka (miski, siatki, co jest dostępne), zawiązuje dziecku oczynp. apaszką, następnie dziecko za pomocą „zmysłów” rozpoznaje wyciągnięte produkty, nazywa je i z pomocą rodzica opisuje z pamięci (można omówić krótko każdy produkt, jaki ma kolor, kształt, smak, zapach, czy dziecko lubi dany produkt, czy nie itp.);
3.Olimpiada w Jarzynowie – konkurencja I
• „Ziemniaczkiem do celu” – rzucanie z określonej odległości do celu, którym jest miska, pudło, skrzynia czy kosz na śmieci– do zabawy wykorzystujemy wszystko co jest dostępne w domu. Im dzieci są starsze czy sprawniejsze fizycznie, tym cel rzutu musi być ustawiony dalej. Liczymy każde trafienie jako punkt, zwycięzca otrzymuje gromkie brawa.
4.Olimpiada w Jarzynowie – konkurencja II
• „Gra w warzywniak” – rzucamy do siebie piłkę wymieniając nazwy różnych warzyw. Na hasło „cebula” nie wolno złapać rzucanej piłki, jeśli jednak piłka zostanie złapana, uczestnik wykonuje podane zadanie sportowe np. 5 podskoków itp.
5.Olimpiada w Jarzynowie – konkurencja III
• „Cebulowy slalom” – na podłodze ustawiamy 4, 5cebul lub innych twardych warzyw w dowolnej konfiguracji. Dziecko stara się jak najszybciej pokonać slalom między warzywami trzymając w ręku większe warzywo dostępne w domu np. kapustę. W drugiej rundzie biegnąc przez slalom zbiera wszystkie rozłożone cebule, w trzeciej rozkłada je na miejsce. Punkty można otrzymać nie tylko za szybkość, ale również za poprawne wykonanie poszczególnych konkurencji. Zwycięzcę nagradzamy głośnymi brawami
6.Olimpiada w Jarzynowie – konkurencja IV
• „Grządka z wyobraźnią” – w konkurencji potrzebny będzie sznurek o długości około 1,5m, który symbolizować będzie grządkę. Można powiedzieć dziecku, aby uruchomiło swoją wyobraźnię i spróbowało sobie to wyobrazić. Wzdłuż sznurka, na przemian rozkładamy dostępne w domu warzywa. Sznurek należy położyć na podłodze i utworzyć z niego dowolny kształt. Zadanie polega na zebraniu wszystkich rosnących na grządce warzyw w jak najkrótszym czasie, poruszając się tylko i wyłącznie po sznurku czyli grządce.
7.Olimpiada w Jarzynowie – konkurencja V
• „Wykopki” – w konkurencji potrzebne będą twarde umyte warzywa np. buraki czy ziemniaki, które rozsypujemy na podłodze. Uczestnicy otrzymują pojemnik (wiaderko, koszyk lub co jest dostępne w domu) i na umówiony sygnał rozpoczynają zbiory. Wygrywa ten uczestnik, któremu uda się zebrać najwięcej, lub zbierze wszystkie warzywa w jak najkrótszym czasie.
8.Olimpiada w Jarzynowie – podsumowanie
• Wszyscy uczestnicy zabawy dostępne jarzyny układają w jedną kompozycjęw koszyku. Rodzic omawia z dzieckiem co dobrego i zdrowego można przyrządzić z dostępnych produktów, planują zdrowy posiłek na następny dzień. W rozmowie można poruszyć temat, jak ważne jest skąd pochodzą dane produkty, aby były tak naprawdę zdrowe i dlaczego w sklepach na półkach znajdują się również produkty podpisane BIO. Następnie dziecko wybiera jedną ulubioną jarzynkę. Rodzic chowa wybranyprodukt, a dziecko musi go znaleźć wyłącznie dzięki wskazówkom: „dojrzały”, „niedojrzały”.
• Po zakończeniu ostatniej konkurencji zliczamy wszystkie punkty, doliczamy punkty specjalne za zaangażowanie i fair play. Nagrodą za wspólną zabawę może być uznanie w postaci gromkich oklasków oraz pyszne małe, co nieco np. kalarepka, rzodkiewka, marchewka do chrupania pokrojona w cieniutkie słupki bądź inna jarzyna, którą dziecko lubi lub wcześniej przygotowana ulubiona surówka.
9.Olimpiada w Jarzynowie – zakończenie
• Wspólny taniec – na zakończenie wspólnej zabawy najlepszą formą ekspresji będzie swobodny taniec przy muzyce. Posłuchaj jeszcze raz piosenki „Olimpiada w Jarzynowie” i tańcz jak potrafisz
Miłej zabawy