Temat : Jesienne liście – zabawy przyrodnicze i ruchowe.
Cele szczegółowe :
- Kształcenie percepcji wzrokowej i słuchowej.
- Wywoływanie zaciekawienia zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie.
- Regulowanie siły oddechu.
- Badanie właściwości barw poprzez mieszanie kolorów żółtego i czerwonego.
Cele operacyjne:
Dziecko wskazuje kolory charakterystyczne dla jesieni: żółty, czerwony, pomarańczowy, brązowy.
Pomoce dydaktyczne:
naturalne liście, żołędzie, kasztany, szablony liści dębu i kasztanowca, farby plakatowe, pędzle, paleta bądź tektura, miska z wodą, blok techniczny, klej, ołówek, nożyczki
Przebieg zajęć:
1.Na początek rozwiąż jesienną zagadkę:
Porusza liście na wszystkich drzewach,
czasem gwiżdże, szumi i śpiewa.
Nigdzie dłużej nie posiedzi,
czy wiesz, kto Cię dziś odwiedzi?
Udało Ci się odgadnąć samodzielnie?
Jeśli tak BRAWO
odpowiedź brzmi „Wiatr”
2.„Taniec jesiennych liści”- improwizacja ruchowa.
Stań w pokoju w miejscu, w którym możesz swobodnie poruszać się.
Wyobraź sobie, że jesteś liściem fruwającym na wietrze, włącz nagranie z szumem wiatru ( link do nagrania znajduje się poniżej, możesz poprosić o włączenie kogoś z domowników), poruszaj przy nim swobodnie całym swoim ciałem, możesz wyginać tułów na boki, poruszać głową, ramionami w górę i na boki, pamiętaj jesteś listkiem fruwającym na wietrze.
„Taniec dwóch listków”
A teraz zaproś do zabawy kogoś z domowników, chwyćcie się za ręce i również przy nagraniu, poruszajcie się, jesteście dwoma listkami na wietrze, staracie się zgrać ruchy ciała i nie puszczać dłoni.
3.Imitowanie odgłosów wiatru – ćwiczenia artykulacyjne na głoskach.
Weź głęboki wdech, następnie wypuszczaj powietrze powoli, wypowiadając głoski; „ sz”, „ ś”, „dzi”.
4.„Co pływa, co tonie?”-zabawa badawcza.
Do badania potrzebna Ci będzie miska z wodą, zanurzaj w niej kolejno; kasztany, żołędzie, liście, obserwuj jak się zachowują.
Odpowiedz które z nich idą na dno, które pływają po powierzchni?
Potrafisz odpowiedzieć dlaczego?
5.Malowanie szablonów liści dębu i kasztanowca.
Najpierw przygotuj szablony liści, wejdź w linki tam znajdziesz wzory szablonów, możesz poprosić starszych domowników o wydrukowanie wzorów lub samodzielnie odwzorować na kartce z bloku, wytnij szablony.
https://images.app.goo.gl/1FecEHbFpsRksjgS6
https://images.app.goo.gl/6Tga7fX1j4Y4dNHv6
Następnie przygotuj farby, pędzle paletę lub tekturę, trochę wody.
Wymieszaj na palecie barwy; żółtą z czerwoną, obok żółtą z zieloną, obok żółtą z brązową.
Jaki kolor powstał Ci po wymieszaniu barwy żółtej z czerwoną?
Na wolnym miejscu palety spróbuj wymieszać pomarańcz, który uzyskałeś np. kolorem brązowym.
Czy kolory te kojarzą Ci się z jesienią?
Teraz pomaluj szablony liści powstałymi barwami.
Które owoce przypasujesz do liścia dębu, a które do liścia kasztanowca?
Ostatnie zadanie wymagało naprawdę sporo pracy i zaangażowania.
Gratuluję jeśli udało Ci się je wykonać .
Posprzątaj teraz na stole, umyj pędzle i paletę.
Dziękuję za zaangażowanie.
Do zobaczenia