Temat: Higienicznie i zdrowo
CEL GŁÓWNY: Poznanie podstawowych zasad dbania o swoje zdrowie.
CELE OPERACYJNE:
DZIECKO:
- rozpoznaje i nazywa przybory toaletowe (na miarę swoich możliwości)
- wykonuje eksperyment z rodzicem i bacznie obserwuje
- zna zasady o dbania o własne zdrowie
Środki dydaktyczne:
- Przybory higieniczne, muzyka, naczynie (nie za głębokie), mleko, barwnik spożywczy (minimum dwa kolory), mydło w płynie, patyczek (może być do uszu)
Przebieg zajęć:
- ”Czy pamiętasz” Poranna toaleta w Internacie. – omówienie wspólnie z dzieckiem historyjki obrazkowej (zał 1). Dziecko wskazuje palcem po kolei czynności wykonywane w Internacie, rodzic zaznacza cyferkami czynności po kolei wskazane przez dziecko.
- „ Magiczny worek” – zagadki dotykowe. Rodzic umieszcza w worku przybory toaletowe (mydło, pasta do zębów, szczoteczka do zębów, ręcznik, grzebień, kubek). Dziecko wyciąga z worka po kolei przybory toaletowe i mówi rodzicowi do czego one służą, do tego może również wykonać daną czynność np. dziecko może uczesać się, pójść umyć ręce itp.
- „Dlaczego mydło myje”– Eksperyment.
- Do niezbyt głębokiego naczynia wlej około pół szklanki mleka (rodzic odmierza mleko, dziecko wlewa do odpowiedniego naczynia). Do mleka, dziecko wsypuje szczyptę barwnika (najlepiej 2 różne kolory) tak, żeby mleko się zabarwiło (miesza). W dalszej kolejności na patyczek (do uszu) rodzic nalewa mydło w płynie a dziecko zanurza w mleku (na środku naczynia). Dziecko obserwuje reakcje chemiczną, w postaci „odsuwania się” barwnika od patyczka z mydłem. Dlaczego tak się dzieje? (rodzic zadaje pytanie) Skład mydła nie pozwala się przykleić brudowi, tłumaczy dziecku, że ważne jest częste mycie rąk jak i całego ciała.
- Włączenie piosenki dziecku pt. „Mydło lubi zabawę”. Dziecko słucha piosenki, która nawiązuje do eksperymentu wykonanego wcześniej.
Załącznik 1
• mycie zębów
• porządki
• gimnastyka
• ubieranie się
• pójcie do szkoły
• ubieranie butów
• śniadanie