Bez kategorii

Emocje wyrażane kolorami – jak się dziś czuję?

Cel główny:

Uczenie i uświadamianie dziecku, jak ważne i wartościowe jest poznanie
i zrozumienie własnych stanów emocjonalnych oraz uczuć innych ludzi.

Cele operacyjne:
• rozpoznawanie emocji i ich nazywanie
• wyrażanie emocji ruchem, gestem, ciałem
• poznanie sposobów na rozładowanie napięcia, złości czy smutku
• integracja z rodziną

Środki dydaktyczne:
• muzyka, kartka, kredki, plastelina lub kolorowy papier samoprzylepny

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1.Witajcie emocje

Zadanie polega na obejrzeniu filmu z dzieckiem.

Po obejrzeniu prezentacji, zadajemy dziecku pytania:
• Jakie emocje były opisane w filmie?
• Jakie kolory są powiązane np. z radością?
• Kiedy dziecko czuje się najbardziej szczęśliwe, a co je smuci?
• Co można zrobić aby zmniejszyć uczucie smutku u innej osoby?
• Czy o emocjach należy rozmawiać i je okazywać?

2.Zagadki

Rodzic czyta zagadki o emocjach, a dziecko próbuje zgadywać o jaką emocję chodzi:
• Usta jak podkówka odwrócona , gdy się w nasze serce wkrada – SMUTEK
• Wszystkie ząbki usta odkrywają, a …… .paraliżuje całe ciało – STRACH
• Często łezka w oku zakręcona to naszymi myślami włada…..-SMUTEK
• Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci – mówią o nim, że ma wielkie oczy. – STRACH
• Sam przypadków tych nie zliczę kiedy wściekam się i krzyczę – ZŁOŚĆ

3.Lustro

Zadanie polega natym, że dziecko siada naprzeciwko rodzica i stara się nazwać emocję, którą pokazuje partner. Może też później sam pokazać tą emocję.

4.Taniec

Dziecko porusza się do muzyki pokazując różne emocje. Rodzic prosi, by w trakcie trwania utworu dziecko tańczyło z radością, smutkiem, strachem czy złością.

5.Koło emocji

Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym kołem i jego zadaniem jest pomalowanie kredkami lub wyklejenie plasteliną lub kolorowym papierem koła wybranymi przez siebie barwami. Po skończonej pracy pytamy dziecko, jakie emocje narysowało i jak się czuje.

Część końcowa:

  1. Zadanie pytania dziecku, czy zabawy się podobały. Obserwacja jego reakcji podczas zabawy.
  2. Pochwalenie dziecka za udział w ćwiczeniach.

Filmy i literatura o emocjach:

https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2019/05/24/emocje-moje-i-twoje/
https://zdrowie.pap.pl/wywiad/rodzice/jak-radzic-sobie-z-emocjami-dzieci-zeby-wyrosly-na-szczesliwych-doroslych
https://dziecisawazne.pl/jak-pomoc-dziecku-regulowac-emocje/

Related posts

Skip to content

Strona SOSW w Kluczborku wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka).


Szanowni Beneficjenci Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Marii Konopnickiej
w Kluczborku

W dniu 25 maja 2018 r. weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwane w skrócie RODO).

Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close