Emocje wyrażane kolorami – jak się dziś czuję?
Cel główny:
Uczenie i uświadamianie dziecku, jak ważne i wartościowe jest poznanie
i zrozumienie własnych stanów emocjonalnych oraz uczuć innych ludzi.
Cele operacyjne:
• rozpoznawanie emocji i ich nazywanie
• wyrażanie emocji ruchem, gestem, ciałem
• poznanie sposobów na rozładowanie napięcia, złości czy smutku
• integracja z rodziną
Środki dydaktyczne:
• muzyka, kartka, kredki, plastelina lub kolorowy papier samoprzylepny
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1.Witajcie emocje
Zadanie polega na obejrzeniu filmu z dzieckiem.
Po obejrzeniu prezentacji, zadajemy dziecku pytania:
• Jakie emocje były opisane w filmie?
• Jakie kolory są powiązane np. z radością?
• Kiedy dziecko czuje się najbardziej szczęśliwe, a co je smuci?
• Co można zrobić aby zmniejszyć uczucie smutku u innej osoby?
• Czy o emocjach należy rozmawiać i je okazywać?
2.Zagadki
Rodzic czyta zagadki o emocjach, a dziecko próbuje zgadywać o jaką emocję chodzi:
• Usta jak podkówka odwrócona , gdy się w nasze serce wkrada – SMUTEK
• Wszystkie ząbki usta odkrywają, a …… .paraliżuje całe ciało – STRACH
• Często łezka w oku zakręcona to naszymi myślami włada…..-SMUTEK
• Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci – mówią o nim, że ma wielkie oczy. – STRACH
• Sam przypadków tych nie zliczę kiedy wściekam się i krzyczę – ZŁOŚĆ
3.Lustro
Zadanie polega natym, że dziecko siada naprzeciwko rodzica i stara się nazwać emocję, którą pokazuje partner. Może też później sam pokazać tą emocję.
4.Taniec
Dziecko porusza się do muzyki pokazując różne emocje. Rodzic prosi, by w trakcie trwania utworu dziecko tańczyło z radością, smutkiem, strachem czy złością.
5.Koło emocji
Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym kołem i jego zadaniem jest pomalowanie kredkami lub wyklejenie plasteliną lub kolorowym papierem koła wybranymi przez siebie barwami. Po skończonej pracy pytamy dziecko, jakie emocje narysowało i jak się czuje.
Część końcowa:
- Zadanie pytania dziecku, czy zabawy się podobały. Obserwacja jego reakcji podczas zabawy.
- Pochwalenie dziecka za udział w ćwiczeniach.
Filmy i literatura o emocjach:
• https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2019/05/24/emocje-moje-i-twoje/
• https://zdrowie.pap.pl/wywiad/rodzice/jak-radzic-sobie-z-emocjami-dzieci-zeby-wyrosly-na-szczesliwych-doroslych
• https://dziecisawazne.pl/jak-pomoc-dziecku-regulowac-emocje/