Temat: Każda praca jest ważna, poznajemy różne zawody.
Cele:
– kształtowanie poczucia szacunku do drugiego człowieka oraz wykonywanej przez niego pracy,
– poszerzenie wiadomości na temat zawodów wykonywanych przez różnych ludzi,
– rozwijanie w dziecku ufności we własne możliwości,
– wzmacnianie tendencji do rozwiązywania trudności w oparciu o to, co dziecko już wie i potrafi,
– motywowanie, by dziecko podejmowało coraz ambitniejsze, ale leżące w granicach jego możliwości zadania,
Środki dydaktyczne:
– wiersz Juliana Tuwima „Wszyscy dla wszystkich”,
– ilustracje obrazujące zawody,
– materiał filmowy (z zasobów You Tube) – bajka edukacyjna o zawodach „Poznajemy miejsca pracy i różne zawody”,
– własne nagrania dźwiękowe,
– tektura, nożyczki,
– plastikowy kubek lub inny przedmiot,
– lakier do paznokci,
1.Posłuchaj Pani Kasi
2.Posłuchaj Pani Kasi
Bajka edukacyjna o zawodach „Poznajemy miejsca pracy i różne zawody”:
3.Posłuchaj Pani Kasi
Wspólne rodzinne zabawy umilające nam codzienne chwile a jednocześnie przybliżające znaczenie wykonywanych zawodów.
• Masażyk „Co robią różni ludzie?”
Zapraszam teraz do zabawy ilustracyjnej w parach.
Usiądźmy proszę w siadzie skrzyżnym na dywanie w kolejności – dziecko, za dzieckiem mama, za mamą dziecko, za dzieckiem tato. Kolejność można zmieniać lub dobierać – na przykład dobieramy się dwójkami – mama z córką; córka z siostrą. Wykonujemy dłońmi na plecach różne ruchy odpowiednie do treści słuchanego wierszyka. Po wykonaniu masażu zamieniamy się miejscami, aby dziecko mogło również wykonać masażyk rodzicowi.
Stolarz młotkiem stuka (stukanie jedną lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść)
Lekarz w plecy puka (delikatne pukanie palcami)
Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)
Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie)
Rolnik grabi siano („grabienie” palcami obu rąk z góry na dół)
Muzyk gra, co rano (naśladowanie ruchów pianisty)
I ja też pracuję (wskazywanie na siebie)
Obrazek maluję (malowanie obrazka na plecach)
A teraz zamieniamy się miejscami.
- Kelner
Proponuję również ciekawą zabawę w kelnera, która ćwiczy koordynację ruchową. Z kawałka tektury robimy tacę, lub używamy np. plastikowej tacy, jeśli macie taką w kuchni. Kładziemy na niej jakiś przedmiot, np. plastikowy kubek. Dziecko musi go przenieść na tacy, trzymając ją tylko jedną ręką, np. z kuchni do salonu. Nadmieńmy dziecku, że tak wygląda praca kelnera – podaje na tacy posiłki gościom do stołu.
- Kosmetyczka
W tej zabawie będzie nam potrzebny karton, na którym odrysujemy i wytniemy mamy dłonie. Wycięte z kartonu dłonie układamy na materiale ochronnym (podkładce) w takiej pozycji, jak u profesjonalnej kosmetyczki. Ustawiamy przed córką lakiery do malowania paznokci i zachęcamy do pracy. Gwarantuję, że będzie zachwycona możliwością wyboru koloru do paznokci oraz pracą. Teraz będzie je czekała prawdziwa precyzja, przecież paznokcie trzeba pomalować równo. To doskonałe ćwiczenie sprawności manualnych. Nadmieńmy, że tak wygląda prawdziwa praca kosmetyczki w salonie.
5.Posłuchaj Pani Kasi – Podsumowanie.