Klasa 5-6b Klasa 6a-7-8

Szkoła Podstawowa klasa 6 – Biologia

Temat: Budowa, podział, środowisko życia i znaczenie pajęczaków.

Do pajęczaków zaliczamy:

  • pająki,
  • skorpiony,
  • i roztocza kurzu domowego.

Pajęczaki to głownie zwierzęta lądowe. W ciągu dnia się ukrywają w kryjówkach, a w nocy żerują. Są to zwierzęta drapieżna, które do zabijania ofiary używają jadu. Polują na inne stawonogi i małe zwierzęta kręgowe. Potrafią chwytać swoje ofiary na różne sposoby: aktywnie je ścigają, atakują z ukrycia lub łowią do samodzielnie zbudowanych sieci – pajęczyn. Gdy pająk złapie swoja ofiarę, to oblewa ją substancjami trawiennymi, które powodują, ze ciało ofiary staja się płynne. Następnie ten płyn zasysają pająki jako pokarm. Ciało okrywa chitynowy oskórek, który pełni funkcje ochronną. Pajęczaki mają ciało podzielone na głowotułów i odwłok. Nie mają czułek, ale za to posiadają cztery pary odnóży krocznych.

Znaczenie pajęczaków:

  • stanowią pokarm dla innych zwierząt,
  • zjadają inne bezkręgowce np. muchy, komary,
  • wywołują choroby np. kleszcze przenoszą chorobę tzw. Boleriozę, świerzbowiec atakuje skórę, roztocza wywołują alergię
  • jad niektórych pajęczaków może być śmiertelny dla człowieka.

Zadanie do zeszytu
Na podstawie treści lekcji:

  1. Wymień 3 grupy zwierząt zaliczanych do pajęczaków.
  2. Napisz jak pająki zdobywają pokarm i w jakiej postaci go spożywają.

Related posts

Leave a Comment

Skip to content