Branżowa Szkoła I Stopnia klasa 1a, 1b – Zajęcia praktyczne
Temat: Zagrożenia dla zdrowia i życia podczas wykonywania zadań zawodowych na stanowiskach pracy w dziale służby pięter.
Zapoznaj się z poniższym materiałem. Tematy szczegółowo omówimy w czasie zajęć i wspólnie wykonamy notatki.
Zagrożenia dla zdrowia i życia pracowników działu służby pięter, które mogą wystąpić podczas wykonywania obowiązków dzieli się na: fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne.
Do obowiązków wyznaczonego pracownika należy sprzątanie pomieszczeń, podłóg, mebli, okien, urządzeń sanitarnych i elektrycznych. Osoba sprzątająca narażona jest na kontakt z nieczystościami i zarazkami, które musi usunąć w celu przygotowania pomieszczenia do zamieszkania przez gości. Pracownicy służb na co dzień posługują się różnymi środkami czystości i detergentami. Do najpopularniejszych środków czystości zaliczamy: mydła, pasty, proszki i środki czyszcząco – dezynfekujące. pracownicy służby pięter mają też codzienną styczność elektrycznymi urządzeniami służącymi do utrzymania czystości ( odkurzacz, froterka itp).
zagrożenia występujące przy czynnościach porządkowych:
– uczulenia i zakażenia skóry
– porażenie prądem elektrycznym
– skaleczenia szkłem
Ponadto do innych zagrożeń zaliczyć można
- uderzenie o wystający przedmioty
- Poślizgnięcie na mokrej posadzce
- upadek z wysokości
czerwony podręcznik str.146-147
Zadanie 1. Wymień i opisz rodzaje zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników działu służby pięter.
Temat: BHP obowiązujące podczas mycia okien.
- Mycie okien jest czynnością niezbędną dla prawidłowego utrzymania czystości w każdym obiekcie noclegowym. praca ta nie należy do bezpiecznych, dlatego podlega obowiązującym przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy.
- do samodzielnej pracy związanej z myciem okien od strony pomieszczeń w budynkach piętrowych pracownik może przystąpić tylko wtedy, gdy ma ukończone 18 lat i ma ważne badania okresowe potwierdzone przez specjalistę z dziedziny medycyny pracy.
- pracownik myjący okna w budynkach piętrowych od strony pomieszczeń powinien być: wypoczęty, trzeźwy, właściwie ubrany ( odpowiedni kombinezon, rękawice gumowa, nakrycie głowy, okulary ochronne, odpowiednie obuwie z antypoślizgową podeszwą)
- przed rozpoczęciem pracy każdy pracownik powinien być przeszkolony przez swojego zwierzchnika oraz przygotować odpowiednie pomoce i narzędzia niezbędne do pracy (detergenty do mycia szyb oraz ram, ścierki, gąbki, drabiny itp)
- pracownik myjący okna powinien stosować szelki bezpieczeństwa, które zabezpieczają przed wypadnięciem na zewnątrz oraz atestowane i przystosowano do tego typu pracy drabinę. Okien nie powinno się myć:
- podczas silnych wiatrów
- podczas burzy
- wy czasie zauważenia innych zagrożeń
- żadna osoba podczas mycia okien nie może palić tytoniu
- nie można myć okien podczas złego samopoczucia
- do rozkręcenia stolarki okiennej używać należy tylko sprawnych i nieuszkodzonych narzędzi
- Po skończeniu mycia okien w pomieszczeniu należy pozamykać wszystkie okna i opuścić pomieszczenie.
Zadanie: w zeszycie napisz zasady bhp podczas mycia okien a następnie wykonaj ćw. Interaktywne.
Wyniki zadań oraz notatki wyślij do nauczyciela na @ lub Messenger