Branżowa Szkoła I Stopnia klasa 3 – Język polski
Temat: Opisujemy problematykę powieści „Granica” Zofii Nałkowskiej.
Problematyka utworu jest też wynikiem zainteresowania autorki ludzką psychiką – uczuciami, emocjami i zachowaniami człowieka uwikłanego w różne sytuacje życiowe.
Nałkowska próbuje odkryć jaka jest prawda o ludzkich czynach. Pokazuje losy Zenona i ocenia jego postępowanie z kilku punktów widzenia. We własnym mniemaniu Ziembiewicz jest uczciwy, moralny, usprawiedliwiony dobrymi intencjami wobec Justyny. Gdy ginie, opinia publiczna ocenia historię romansu z Bogutówną jako niesmaczną i niewłaściwą, jako skandal. Zatem czy „jest się takim jak myślą ludzie, nie jak myślimy o sobie my”?
Pisarka szuka też źródeł kształtowania się charakteru człowieka. Na przykładzie Ziembiewicza udowadnia, że do realizacji marzeń nie wystarcza wola i pragnienie człowieka. Ważny jest też wpływ otoczenia, sytuacja społeczna, warunki życia.
Autorka pokazuje jaskrawe różnice pomiędzy członkami różnych warstw społeczeństwa. Nierówne szanse w uzyskaniu wykształcenia, ogłady towarzyskiej uniemożliwiały biednym awans społeczny. Symboliczną granicą są tutaj sufity i podłogi kamienicy Kolichowskiej.
Śmiało możemy stwierdzić, że Nałkowska skłoniła nas do analizy przeżyć wewnętrznych bohaterów oraz przyczynach ich moralnej i życiowej klęski.
To niezwykle ciekawe doświadczenie.
Porozmawiamy o tym podczas lekcji online.
Przygotowując się do zajęć zapoznaj się z materiałem zawartym w udostępnionej prezentacji: