Szkoła Podstawowa klasa 6a, 7, 8 – Technika
Temat: Rzuty aksonometryczne. Podstawy rzutowania przestrzennego.
- Zapisz w zeszycie temat lekcji.
- Zapoznaj się z materiałem lekcyjnym, dokładnie obejrzyj filmy z linków.
- Zapisz w zeszycie notatkę czym są rzuty aksonometryczne i wykonaj zadanie.
- Zrób zdjęciei wyślij do nauczyciela ukrzyskow@wp.pl lub na Messenger (IIaBS Nauczyciel)
Rzutowanie w przestrzeni
Do przedstawienia kształtów przedmiotów w sposób trójwymiarowy stosuje się rzuty aksonometryczne. Na jednym rysunku uwzględnione są trzy podstawowe wymiary: wysokość, szerokość i głębokość. Rzutnię tworzą trzy osie: X, Y i Z. Wśród rzutów aksonometrycznych wyróżnia się rzuty izometryczne, dimetryczne ukośne oraz dimetryczne prostokątne. Wszystkie mogą być wykonane zarówno za pomocą przyborów kreślarskich, jak i odręcznie – w postaci szkiców.
Obejrzyj film przedstawiający zasady rysowania rzutów aksonometrycznych w izometrii:
Obejrzyj film przedstawiający zasady rysowania rzutów aksonometrycznych w dimetrii ukośnej:
Zadanie
Zapoznaj się z rysunkami przedstawiającymi kolejność czynności w trakcie wykonywania rzutów izometrycznych i dimetrycznych ukośnych sześcianu. Następnie narysuj oba rzuty w zeszycie zgodnie z zamieszczonymi instrukcjami. Uwzględnij na swoich rysunkach brakujące krawędzie sześcianów.