Oddział „Górale” to dwie grupy młodszych chłopców z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz umiarkowanym i niepełnosprawnościami sprzężonymi. Wychowankom stwarza się jak najlepsze warunki do rozwoju uwzględniając ich potrzeby, ale przede wszystkim możliwości rozwojowe. Wychowankowie mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań poprzez różnego rodzaju zajęcia, na których wykorzystywane są różnorodne formy i metody pracy. W grupach prowadzone są zajęcia sportowe: na sali gimnastycznej, basenie i świeżym powietrzu (wykorzystując bazę miasta). Dzieci biorą udział w warsztatach edukacyjnych, mających na celu uczenie funkcjonowania wśród rówieśników oraz warsztatach szeroko rozumianej arteterapii, w tym w zajęciach Sensoplastyki. Wychowankowie mają również możliwość uczestniczenia w zajęciach muzycznych, podczas których mogą sprawdzić swoje umiejętności grania na instrumentach oraz wokalne (karaoke) oraz w zajęciach kulinarnych. Dodatkowo mogą realizować swoje pasje uczęszczając na zajęcia prowadzone przez organizacje działające w internacie. Wszyscy wychowankowie otrzymują pomoc podczas nauki własnej i wsparcie w każdej indywidualnej sytuacji, a przede wszystkim zawsze mogą liczyć na rozmowę. W grupie chłopców z niepełnosprawnością umiarkowaną oraz ze sprzężeniami dużą wagę przykłada się do usamodzielnienia wychowanków. Bardzo ważne jest, aby opanowali oni podstawowe czynności samoobsługowe oraz komunikacyjne. W tym celu stosuje się wiele form i metod motywujących wychowanków do pracy. Wychowankowie biorą udział w zajęciach muzycznych, kulinarnych, metodą Sensoplastyki i szeroko rozumianej arteterapii, tak, aby ich rozwój był jak najbardziej wszechstronny. Podczas zajęć stosuje się również elementy bajkoterapii. Dodatkowo, w celu usprawniania komunikacji, stosowane są metody alternatywnej komunikacji. W obu grupach bardzo ważny jest wypoczynek niezbędny do dobrego rozwoju. Dużą wagę przykłada się do aktywnej jego formy na świeżym powietrzu. Staramy się, aby wszyscy chłopcy czuli się w grupie dobrze, a przede wszystkim by wiedzieli, że są rozumiani i akceptowani. |