Temat: Koktajl owocowy
Cel ogólny:
Dziecko rozwija samodzielność i sprawnośc ruchową, powtarza zasady zdrowego odżywiania się i jest stymulowane wielozmysłow – poprzez zapach, węch, wzrok.
Cele operacyjne:
• dziecko odkrywa własne mozliwości
• umie samodzielnie przygotować deser
• usprawnia zdolności manualne
• rozwija percepcję wzrokową, dotykową, węchową, smakową
• utrwala podstawowe nawyki higieniczne i żywieniowe
Środki dydaktyczne:
- składniki na koktajl: owoce dostępne w domu, może być także dżem, suszone owoce, jogurt lub mleko ewentualnie woda
- miska
- deska do krojenia
- noże, chochla
- blender kielichowy lub ręczny
- kubki szklane i kubeczki np. do jogurtach, deserach, łyżeczki
Przebieg zajęć
1.Wspólnie z dzieckiem należy umyć wszystkie owoce. Można pytać, jak nazywają się poszczególne produkty, jaki mają kolor i czy pachną. Następnie obrać i pokroić owoce na drobno i wrzucić do miski. Jeśli używane są suszone owoce, należy je zalać na 15 minut wrzątkiem a po tym czasie odcedzić.
2.Pokrojone owoce, dżem lub suszone owoce wrzucić małymi porcjami do blendera, dolać mleko lub jogurt i miksować na gładko. Dziecku należy przypomnieć, że w trakcie pracy maszyny, nie wolno wkładać do niego rąk czy np. łyżki, nie otwierać pokrywki gdyż masa może pryskać. Kolejne porcje dziecko może wrzucić po wyłączeniu urządzenia.
3.Po zmiksowaniu wszystkich produktów, można rozlać je do kubeczków i wypić, ale można także wlać do plastikowych pojemników po jogurtach, włożyć do każdego z nich łyżeczkę i zamrozić. Powstaną pyszne i zdrowe lody z naturalnych składników.
4.Po skończeniu przygotowania szejka lub lodów, należy posprzątać stanowisko pracy.
Taki szejk można zrobić wykorzystując także warzywa – np. pomidory ze śmietaną – powstanie pyszny sos do makaronu. Warzywa mogą być surowe lub gotowane, ważne by nie były gorące, ponieważ podczas miksowania stępią nóż.
Smacznego