KONSPEKT ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI PROZDROWOTNEJ – realizacja ogólnopolskiego projektu „Moje zdrowie – moja siła, wielka moc”
TEMAT: Poznajcie „Śmiecioludka”.
CELE:
• dostrzeganie wpływu człowieka na środowisko przyrodnicze;
• pogłębianie wiedzy o środowisku przyrodniczym, potrzebie i sposobach jego ochrony;
• kształtowanie właściwej postawy wobec środowiska przyrodniczego;
• wdrażanie do odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego;
• przypomnienie zasad segregacji śmieci;
• przeżywanie pozytywnych emocji podczas wspólnej pracy i zabawy.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Na dobry początek:
• „Gra w zielone” – rodzic podaje nazwę koloru np. „ZIELONY”, a dziecko musi odszukać w pomieszczeniu podany kolor i go dotknąć. Zabawę można powtórzyć kilka razy. Rodzic może podać nazwę innego koloru np. „ŻÓŁTY”, „NIEBIESKI”, „BRĄZOWY” itd.
• „Kręgle” – do gry w kręgle posłużyć Wam mogą tekturowe rolki po papierze toaletowym. Możecie ustawić je w kilku rzędach. Zróbcie ze starej gazety kulę i tocząc po podłodze spróbujcie trafić w rolki i jak najwięcej z nich przewrócić, najlepiej wszystkie. Powodzenia
2.Poznajcie „Śmiecioludka”:
Witajcie!
„Smiecioludek” mówią o mnie, bardzo chętnie Wam przypomnę jak się śmieci segreguje i do czego się pakuje. Śmieci znam jak nikt na świecie, tam też spotkać mnie możecie. Mieszkam tu na składowisku, o odpadach wiem już wszystko.I Wam także dziś wypada dobrze znać się na odpadach. Jakie mamy ich rodzaje, co do śmieci się nadaje? Gdzie odpady różne składać… O tym chcę Wam opowiadać.
• Pooglądaj z rodzicami filmik „Wysypisko śmieci”:
• Rozmowa na temat wybranych pojęć: wysypisko śmieci, segregacja – dziecko dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wiadomościami na ten temat, poszerza o nowe.
• „Śmiecioludku” – czy znasz jakieś czary, które działają, aby wykorzystać ponownie plastikowe butelki?
- recykling „Nowe życie butelki…”
(Rodzic pokazuje dziecku, że każdą plastikową butelkę trzeba rozkręcić i zgnieść, sposób zgniatania butelek ćwiczą wspólnie, następnie dziecko samodzielnie butelkę rozkręca i zgniata (np. depcze nogami), a nakrętkę odkłada do właściwego pojemnika(zbieramy korki np. na wózek dla osoby niepełnosprawnej fizycznie).
• „Śmiecioludek” – BRAWO! Znacie już jedną z zasad segregacji
3.Segregacja śmieci wg kolorów recyklingu:
- segregowanie śmieci
4.Przypomnienie pojęć: „odpady suche”, „odpady mokre”:
• „Śmiecioludek” –tyle Wam opowiedziałem, ale to jeszcze nie wszystko!
Śmieci, które wrzucamy do pojemników kolorowych: szkło, makulatura, tworzywa sztuczne nazywamy „odpadami suchymi”.
• „Śmiecioludek” –jeszcze o czymś zapomniałem!
Jest pojemnik też brązowy. To pojemnik jest praktyczny na odpady organiczne.
Organiczne – co to znaczy?
Zapamiętajcie wszyscy proszę! „Organiczne” – to rośliny: jabłka, gruszki i maliny.
To ogryzki, skórki, liście i z winogron zgniłe kiście. To patyki i gałęzie, które widujemy wszędzie.
5.Piosenka o segregacji śmieci
6.Filmik „Felka rady jak segregować odpady”:
• utrwalanie wiadomości na temat segregacji;
• samodzielna próba wyjaśnienia pojęcia „segregacja śmieci”.
7.„Śmiecioludek” – praca plastyczno – konstrukcyjna (dowolna technika plastyczna).
Jeżeli macie w domu nieużytki (plastikowe butelki, kubki, nakrętki, stare gazety, szary papier, sznurek itp.) to zachęcam Was do wykonania „ŚMIECIOLUDKA”. Jestem ciekawa, jak go sobie wyobrażacie. Można również namalować go na kartce papieru dowolną techniką plastyczną. Chętnie go zobaczę, gdy się spotkamy. W trakcie wykonywania prac posłuchajcie piosenki.
Miłej i udanej zabawy