Temat: Ruszam się na zdrowie.
Środki dydaktyczne:
- piłka, klocek, pokrywka, puełko, muzyka
Cel główny:
Ćwiczenia mają na celu doskonalenie motoryki, kształtowanie prawidłowości ruchowej dziecka, wdrażania do ćwiczeń gimnastycznych.
Cele operacyjne:
- kształtowanie u dzieci zdrowych nawyków
- rozwój motoryki
- utrwalanie umiejętności liczenia, zwiększanie zasobu słownictwa
- integracja z rodziną, domownikami
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Marsz z piłką
Ćwiczenie polega na tym, że dziecko spaceruje np. wokół pokoju czy przez korytarz, trzymając w ręce piłkę lub klocek. Może przerzucać przedmiot z ręki do ręki lub podrzucić go kilka razy w górę licząc.
Utrudnieniem może być wrzucenie klocka do pojemnika na odległość lub rzucenie do innej osoby – brat, rodzic.
2. Rowerek
Zadanie polega natym, że dziecko leżąc na plecach, trzyma w ręce okrągły przedmiot – np.: pokrywka czy talerzyk plastikowy i kręci nim udając jazdę na rowerze. Można opowiadać dziecku, jaką drogą jedzie i co należy zrobić w takiej sytuacji – unieść lekko tułów czy ramiona, pokołysać ciałem.
Utrudnienie ćwiczenia to uniesienie nóg nad podłogę i trzymanie ich przez kilka sekund w takiej pozycji.
3. Żonglowanie
Dziecko siada na podłodze podpierając się rękami z tyłu, a jego zadaniem jest przyciągnięcie jak największej liczby przedmiotów, które ma przed sobą, np.: klocki, piłki, kredki za pomocą nóg.
Utrudnieniem zadania jest przyciągniecie przedmiotów np. tylko lewą nogą, po czym następuje zmiana kończyny.
4. Wędrujący klocek
Dziecko staje na wyprostowanych nogach, w rękach trzymając klocek, a jego zadaniem jest naprzemienne dotykanie klockiem raz lewej stopy raz prawej.
Utrudnieniem jest dotknięcie np.: najpierw kolana, później stopy lub kilkukrotne dotkniecie tej samej części nogi (np.: 4 x lewe kolano)
5. Przeszkoda
Ćwiczenie polega na tym, by dziecko przeskoczyło położony na podłodze przedmiot – sznurek, kilka klocków ułożonych w rzędzie.
Może to być 1 przeszkoda, ale można utrudnić i zbudować wspólnie z dzieckiem cały tor przeszkód.
6. Porządek
Dziecko spokojnie spaceruje po pomieszczeniu, w którym ćwiczyło i zbiera używane podczas zabawy przedmioty do pudełka.
Udanej zabawy