Dzień dobry. W tym tygodniu zapraszamy na ćwiczenia logopedyczne i pedagogiczne przedszkolaków objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka
PROPOZYCJA ZADAŃ LOGOPEDYCZNYCH
PAMIĘTAJMY! Efektywność ćwiczeń możliwa
jest tylko poprzez wielokrotne powtarzanie.
Gimnastykę aparatu mowy rozpoczynamy od ćwiczeń najprostszych stopniowo
zwiększając ich trudność. Na początku możemy wykorzystać naturalne sytuacje:
– Po posiłku pozwólmy dziecku wylizać talerz językiem jak kotek. To ćwiczenie
mniej eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka.
– Po śniadaniu posmarujmy dziecku wargi miodem, kremem czekoladowym lub mlekiem
w proszku i poprośmy, aby zlizał je dokładnie jak miś czy kotek.
– Kiedy dziecko ziewa nie gańmy go, lecz poprośmy, aby ziewnęło jeszcze kilka
razy, zasłaniając usta.
– Jeśli dziecko dostało lizaka zaproponujmy mu, aby lizało go unosząc czubek
języka ku górze.
– Przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponujmy dziecku liczenie zębów
lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba
osobno.
– Podczas rysowania poprośmy dziecko, aby narysowało językiem kółko (dookoła
warg) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust).
– Dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie,
żucie pokarmów a nawet wystawianie języka to też ćwiczenia aparatu
artykulacyjnego.
Z małymi dziećmi ćwiczenia prowadzimy w formie zabawowej. Skuteczną i
atrakcyjną formą ćwiczeń aparatu mowy są zabawy fabularyzowane w czasie których
dzieci naśladują za pomocą warg i języka ruchy zwierząt czy różne czynności.
Ćwiczenia usprawniające wargi
– Balonik – nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia
bawimy się w baloniki, które „pękają” przekłute palcami ).
– Całuski – usta układamy w „ciup” i cmokamy posyłając do
siebie buziaki.
– Niejadek – usta wciągamy w głąb jamy ustnej.
– Zmęczony konik – parskanie wargami.
Ćwiczenia podniebienia miękkiego
– Zmęczony piesek – język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i
wydychanie powietrza ustami.
– Balonik – nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach,
następnie wypuszczanie nosem.
– Biedronka, parasol, sukienka itp. – przysysanie kolorowych kółeczek
poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na obrazek biedronki…
– Kukułka i kurka – wymawianie sylab:
ku – ko, ku -ko,
uku – oko, uku – oko,
kuku – koko, kuku – koko.
– Chory krasnoludek – zabawa fabularyzowana
Krasnalek był chory i leżał w łóżeczku i przyszedł pan doktor
– Jak się masz krasnalku?
Krasnalek kaprysi, ziewa, nie chce jeść, nie chce pić. Chyba się przeziębił:
– Ziewa szeroko z opuszczoną nisko dolną szczęką: aaaaaaaaaa
– Nie chce jeść i bardzo chudnie: wciąganie policzków
– Kaszle: z wysuniętym na zewnątrz językiem
– Chętnie ssie smoczek: naśladowanie odruchu ssania
– Bardzo marudzi: mmmm (murmurando)
Wzywamy pogotowie, pogotowie jedzie: eo, eo, au, au, ay, ay, iu, iu,yu, yu
Pan doktor zaleca:
– Połykanie pastylek (naśladowanie połykania)
– Oglądanie gardła w lusterku (podczas wymawiania samogłosek)
Krasnalek zmęczony zabiegami ziewa (szeroko), ziewa i usypia:
– Chrapie (na wdechu)
– Chrapie (na wydechu)
Budzi się . Będzie brał inhalacje:
– Wdycha powietrze nosem – wydycha ustami.
Krasnalek czuje się już lepiej- sprawdza czy gardło go jeszcze boli
Trzyma ręką gardło i wymawia sylaby (przy szeroko otwartych ustach):
ga go ge gu gy
ka ko ke ku ky
oko eke uku aku
ago ego ugu ogo
ga go ge gu gy
Rodzic czyta dziecku bajkę, a dziecko wykonuje czynności o których mowa.
PROPOZYCJE ZADAŃ PEDAGOGICZNYCH DO PRACY Z DZIECKIEM Z WW W WARUNKACH DOMOWYCH
W tym tygodniu wykonujemy zadania pod hasłem ” Wiosna- przyroda budzi się do życia”
1. 1. Film dla dzieci „Margolcia i Miś” – Idzie wiosna
2. Odgłosy zwierząt – proszę odsłuchać wspólnie z dzieckiem i pokazać mu ilustrację zwierząt.
3. .Piosenka „Maszeruje wiosna” – proszę odsłuchać wspólnie z dzieckiem piosenki i spróbować wyklaskać rytm.
Pamiętajmy, wybieramy dziecku kilka propozycji z pośród wszystkich zadań.