Bez kategorii

TEMAT: ZAJĘCIA PSYCHOMOTORYCZNE Z KARTKĄ PAPIERU.

Dzieci w wieku od 7 – 10 lat

Cele:

–  usprawnianie kończyn górnych,

– kształcenie mowy: ćwiczenia oddechowe, rytmizujące i gimnastyka narządów artykulacyjnych ( zwłaszcza warg ),

–  ćwiczenie koncentracji i utrzymywania uwagi, pobudzanie spostrzegawczości wzrokowej, słuchowej i czuciowej,

– ćwiczenie umiejętności naśladowania czynności, wykonywania czynności na polecenie oraz w określonym czasie i rytmie,

– kształcenie umiejętności wspólnej zabawy i integracji,

Środki : kartki papieru formatu A4, po jednej dla dziecka i rodzica (mogą być gazety)

Przebieg zajęć:

Rodzic pokazuje wszystkie ćwiczenia pierwszy i prosi aby dziecko powtarzało po nim każde ćwiczenie.

1.Proszę – dziękuję

  • wręczamy dziecku kartkę jednocześnie mówiąc  „proszę”,
  • egzekwujemy od dziecka zwrot  „dziękuję”( lub skinienie głowy).

2.Jaka jest twoja karteczka.

  • unosimy kartkę wysoko do góry trzymając  ją w jednej ręce,
  • opuszczamy kartkę, przekładamy ją do drugiej ręki i znowu unosimy wysoko w górę, określamy, że kartka jest lekka (nie jest ciężka).

3.Gładzenie kartki

  • kładziemy kartkę przed sobą i gładzimy ją obiema rękoma, (dłonie ułożone płasko, palce wyprostowane),
  • określamy, że kartka jest gładka, prostokątna (nie jest okrągła).

4.Pocieranie kartki w dłoniach

  • wkładamy kartkę pomiędzy złożone dłonie i silnie pocieramy ją, tak aby poczuć ciepło.

5. Sztuczka

  • układamy kartkę płasko na dłoni wyciągniętej w przód, następnie ostrożnie  unosimy dłoń w górę i opuszczamy w dół starając się aby kartka nie spadła,
  • tę samą sztuczkę powtarzamy na drugiej dłoni.

6.Dmuchanie na kartkę

  • ujmujemy kartkę w palce obu dłoni i unosimy ją do góry,
  • dmuchamy na kartkę: seria krótkich, ostrych dmuchnięć tak, aby kartka się poruszała; jedno długie dmuchnięcie jak najdłużej odchylała się w górę.

7.Wachlarz

  • trzymamy kartkę w jednej ręce i machamy nią mocno w górę i w dół tak, aby poczuć wiatr,
  • to samo powtarzamy drugą ręką,
  • to samo powtarzamy powiewając kartką obiema rękoma jednocześnie.

8.Bębenek

  • kładziemy kartkę przed sobą i bębnimy po niej rytmicznie obiema rękoma na przemian (dłonie ułożone na kartce płasko lub zwinięte w pięść)- rytmicznie liczymy jak w marszu: raz, dwa, raz, dwa….
  • unosimy kartkę jedną ręką w górę, a drugą ręką rytmicznie w nią uderzamy licząc: raz, dwa, raz, dwa…
  • to samo powtarzamy trzymając kartkę w drugiej ręce.

9.Luneta

  • ostrożnie zwijamy kartkę w rulon, przykładamy go jednym  końcem do oka i patrzymy przez  tak utworzoną „lunetę” w wyznaczonym przez osobę prowadzącą kierunku.

10.Składanie kartki

  • rozwijamy rulon, układamy kartkę przed sobą i wygładzamy ją rękoma,
  • składamy kartkę równo na połowę, jeszcze raz na połowę i jeszcze raz…

11.Wodzenie palcem po załamaniach kartki

  • rozkładamy kartkę, układamy ją przed sobą i wygładzamy rękoma,
  • palcem wskazującym wodzimy po powstałych załamaniach kartki („piszemy paluszkiem”)

12.Piłeczka

  • ugniatamy kartkę w dłoniach formując kuleczkę- piłeczkę,
  • toczymy przed sobą („ z ręki do ręki” lub w parze z osobą prowadzącą),
  • podnosimy kulkę jedna ręką wysoko w górę i upuszczamy ją,
  • to samo wykonujemy drugą ręką,
  • przekładamy kulkę z ręki do ręki,
  • podrzucamy kulkę w górę jedną ręką i próbujemy ją złapać obiema rękoma,
  • rzucamy kulkę do wyznaczonego celu (np. do drugiej osoby, w tarczę, do pojemnika, itp.)

13.Rozwijanie i prasowanie kartki

  • bardzo ostrożnie rozwijamy papierową kulkę tak, aby nie uszkodzić kartki,
  • rozkładamy kartkę przed sobą i „prasujemy” ją obiema rękoma (dłonie ustawione płasko, palce wyprostowane),
  • unosimy „wyprasowaną” kartkę do góry trzymając ją w palcach obu rąk – chwalimy się, jak udało nam się wyprasować kartkę.

14.Darcie kartki

  • na paski,
  • na małe kawałeczki

15.Śnieg

  • zbieramy podarte strzępki papieru palcami obu rąk, unosimy je do góry a następnie sypiemy.

16.Ćwiczenia oddechowe i usprawniania warg

  • dmuchamy na skrawki papieru tak, aby unosiły się do góry lub przesuwały po podłożu,
  • jeden skrawek papieru kładziemy sobie na dłoni i delikatnie zdmuchujemy go,
  • pochylając się do przodu ujmujemy jeden skrawek papieru wargami (bez pomocy rąk), unosimy głowę do góry i utrzymując papierek pomiędzy wargami mówimy długie mmm…., następnie silnym prychnięciem (ostro wypowiedzianym p ) zrzucamy papierek z warg,
  • podobnie unosimy skrawek papieru na wargach wciągając powietrze (wdech, zatrzymanie oddechu) i zrzucamy go z warg wraz z wydechem.

17.Zbieranie skrawków papieru palcami i wrzucanie ich do pojemnika.

Miłej zabawy

Related posts

Skip to content

Strona SOSW w Kluczborku wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka).


Szanowni Beneficjenci Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Marii Konopnickiej
w Kluczborku

W dniu 25 maja 2018 r. weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwane w skrócie RODO).

Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close