TEMAT: ZAJĘCIA PSYCHOMOTORYCZNE Z KARTKĄ PAPIERU.
Dzieci w wieku od 7 – 10 lat
Cele:
– usprawnianie kończyn górnych,
– kształcenie mowy: ćwiczenia oddechowe, rytmizujące i gimnastyka narządów artykulacyjnych ( zwłaszcza warg ),
– ćwiczenie koncentracji i utrzymywania uwagi, pobudzanie spostrzegawczości wzrokowej, słuchowej i czuciowej,
– ćwiczenie umiejętności naśladowania czynności, wykonywania czynności na polecenie oraz w określonym czasie i rytmie,
– kształcenie umiejętności wspólnej zabawy i integracji,
Środki : kartki papieru formatu A4, po jednej dla dziecka i rodzica (mogą być gazety)
Przebieg zajęć:
Rodzic pokazuje wszystkie ćwiczenia pierwszy i prosi aby dziecko powtarzało po nim każde ćwiczenie.
1.Proszę – dziękuję
- wręczamy dziecku kartkę jednocześnie mówiąc „proszę”,
- egzekwujemy od dziecka zwrot „dziękuję”( lub skinienie głowy).
2.Jaka jest twoja karteczka.
- unosimy kartkę wysoko do góry trzymając ją w jednej ręce,
- opuszczamy kartkę, przekładamy ją do drugiej ręki i znowu unosimy wysoko w górę, określamy, że kartka jest lekka (nie jest ciężka).
3.Gładzenie kartki
- kładziemy kartkę przed sobą i gładzimy ją obiema rękoma, (dłonie ułożone płasko, palce wyprostowane),
- określamy, że kartka jest gładka, prostokątna (nie jest okrągła).
4.Pocieranie kartki w dłoniach
- wkładamy kartkę pomiędzy złożone dłonie i silnie pocieramy ją, tak aby poczuć ciepło.
5. Sztuczka
- układamy kartkę płasko na dłoni wyciągniętej w przód, następnie ostrożnie unosimy dłoń w górę i opuszczamy w dół starając się aby kartka nie spadła,
- tę samą sztuczkę powtarzamy na drugiej dłoni.
6.Dmuchanie na kartkę
- ujmujemy kartkę w palce obu dłoni i unosimy ją do góry,
- dmuchamy na kartkę: seria krótkich, ostrych dmuchnięć tak, aby kartka się poruszała; jedno długie dmuchnięcie jak najdłużej odchylała się w górę.
7.Wachlarz
- trzymamy kartkę w jednej ręce i machamy nią mocno w górę i w dół tak, aby poczuć wiatr,
- to samo powtarzamy drugą ręką,
- to samo powtarzamy powiewając kartką obiema rękoma jednocześnie.
8.Bębenek
- kładziemy kartkę przed sobą i bębnimy po niej rytmicznie obiema rękoma na przemian (dłonie ułożone na kartce płasko lub zwinięte w pięść)- rytmicznie liczymy jak w marszu: raz, dwa, raz, dwa….
- unosimy kartkę jedną ręką w górę, a drugą ręką rytmicznie w nią uderzamy licząc: raz, dwa, raz, dwa…
- to samo powtarzamy trzymając kartkę w drugiej ręce.
9.Luneta
- ostrożnie zwijamy kartkę w rulon, przykładamy go jednym końcem do oka i patrzymy przez tak utworzoną „lunetę” w wyznaczonym przez osobę prowadzącą kierunku.
10.Składanie kartki
- rozwijamy rulon, układamy kartkę przed sobą i wygładzamy ją rękoma,
- składamy kartkę równo na połowę, jeszcze raz na połowę i jeszcze raz…
11.Wodzenie palcem po załamaniach kartki
- rozkładamy kartkę, układamy ją przed sobą i wygładzamy rękoma,
- palcem wskazującym wodzimy po powstałych załamaniach kartki („piszemy paluszkiem”)
12.Piłeczka
- ugniatamy kartkę w dłoniach formując kuleczkę- piłeczkę,
- toczymy przed sobą („ z ręki do ręki” lub w parze z osobą prowadzącą),
- podnosimy kulkę jedna ręką wysoko w górę i upuszczamy ją,
- to samo wykonujemy drugą ręką,
- przekładamy kulkę z ręki do ręki,
- podrzucamy kulkę w górę jedną ręką i próbujemy ją złapać obiema rękoma,
- rzucamy kulkę do wyznaczonego celu (np. do drugiej osoby, w tarczę, do pojemnika, itp.)
13.Rozwijanie i prasowanie kartki
- bardzo ostrożnie rozwijamy papierową kulkę tak, aby nie uszkodzić kartki,
- rozkładamy kartkę przed sobą i „prasujemy” ją obiema rękoma (dłonie ustawione płasko, palce wyprostowane),
- unosimy „wyprasowaną” kartkę do góry trzymając ją w palcach obu rąk – chwalimy się, jak udało nam się wyprasować kartkę.
14.Darcie kartki
- na paski,
- na małe kawałeczki
15.Śnieg
- zbieramy podarte strzępki papieru palcami obu rąk, unosimy je do góry a następnie sypiemy.
16.Ćwiczenia oddechowe i usprawniania warg
- dmuchamy na skrawki papieru tak, aby unosiły się do góry lub przesuwały po podłożu,
- jeden skrawek papieru kładziemy sobie na dłoni i delikatnie zdmuchujemy go,
- pochylając się do przodu ujmujemy jeden skrawek papieru wargami (bez pomocy rąk), unosimy głowę do góry i utrzymując papierek pomiędzy wargami mówimy długie mmm…., następnie silnym prychnięciem (ostro wypowiedzianym p ) zrzucamy papierek z warg,
- podobnie unosimy skrawek papieru na wargach wciągając powietrze (wdech, zatrzymanie oddechu) i zrzucamy go z warg wraz z wydechem.
17.Zbieranie skrawków papieru palcami i wrzucanie ich do pojemnika.
Miłej zabawy