Puzzle z pudełek po zapałkach.
Cele ogólne:
Rozwijanie sprawności manualnej i percepcyjnej.
Cele szczegółowe:
Rozwijanie twórczej inicjatywy dziecka, pomysłowości, a przede wszystkim wiary we własne siły.
Doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami plastycznymi .
Potrzebne materiały:
Kilka lub kilkanaście pudełek po zapałkach (ilość zależy od wielkości naklejanych rysunków)
2 obrazki o takich samych wymiarach (najlepiej związane z zainteresowaniami dziecka).
Klej.
Nożyczki.
Ołówek.
Sposób wykonania:
CZYNNOŚĆ 1
Na rysunku układamy ściśle obok siebie pudełka. Należy je kłaść tak, aby ściana o większej powierzchni dotykała kartki. W ten sposób określimy, ile dokładnie potrzebujemy pudełek. W tym przypadku użyto 12 sztuk pudełek (rysunek1). Jeśli tyle pudełek nie masz to nic nie szkodzi. Nie martw się i użyj ile masz. Możesz wziąć mniejszy obrazek. Ważne jest by cały obrazek był zakryty.
Rysunek 1

CZYNNOŚĆ 2
Na obrazku narysuj kształt prostokątów o wymiarach takich, jak pudełko po zapałkach. Można to zrobić odrysowując jego kontury (rysunek 2). Jeśli sprawi Ci to trudność, poproś o pomoc kogoś w domu .
Rysunek 2

CZYNNOŚĆ 3
A teraz za pomocą nożyczek potnij obrazek wzdłuż narysowanych linii (rysunek 3). Pamiętaj, o bezpiecznym użyciu nożyczek. Najlepiej poproś o pomoc rodziców. Nie martw się, jeśli Twoje obrazki nie będą idealnie równe. Najważniejsze, że będziesz miał samodzielnie zrobione puzzle.
Rysunek 3

CZYNNOŚĆ 4
Pocięte fragmenty obrazka naklejamy na większych bokach pudełek (rysunek 4). Na pewno dasz radę.
Rysunek 4

CZYNNOŚĆ
5
Tak samo postępujemy z drugim rysunkiem tyle, że przyklejamy go na odwrotnej stronie pudełek. Dzięki temu otrzymujemy dwustronne puzzle.
Kształt kwadratu wycina się dużo łatwiej niż kształt tradycyjnego puzzla. Całość przypomina raczej układankę. Dziecko kieruje się wyłącznie obrazkiem, a nie kształtem co na pewno dostarczy mu dużo radości i satysfakcji, że prawidłowo ułożył całość.
Życzę miłej atmosfery podczas zajęcia i już gratuluję dobrze wykonanego zadania bo wiem, że z Państwa pomocą dziecko da sobie radę .