Branżowa Szkoła I stopnia kl 2 BS – Technologia prac w obiektach hotelarskich
Temat: Zwroty grzecznościowe i zasady kulturalnego zachowania się pracownika pomocniczego obsługi hotelowej.
W ramach dzisiejszych zajęć utrwalimy sobie dobrze przez Ciebie znane zwroty grzecznościowe które nie tylko pracownicy hotelu powinni stosować każdego dnia.
Przeczytaj poniższy tekst i jeśli możesz wydrukuj i wklej do zeszytu, jeśli nie przepisz.
Zwroty grzecznościowe.
– PROSZĘ – stosujemy wszędzie, wyrażając swoją akceptację i zgodę np.: „proszę obejrzeć”, „proszę dotknąć”, „proszę skorzystać”. Można też nakazać coś zrobić – „zrób to proszę”.
– DZIĘKUJĘ – to zwrot szczególnie przyjemny. Dziękujemy za uprzejmość, towarzystwo, przysługę, podanie czegoś, za komplement, pomoc, dziękujemy za zachowanie, oceny itp.”Dziękuję” stosujemy również, gdy chcemy grzecznie odmówić. Słowem „dziękuję”kończymy zebrania, spotkanie itp.
– PRZEPRASZAM – używamy nie tylko wtedy, gdy czujemy się winni, ale za wszelkie niedogodności, nieporozumienia, pomyłki, przeoczenia, gdy nawet niechcący naraziliśmy kogoś na fatygę, wprowadziliśmy w błąd. To słowo pozwala zwrócić się do nieznajomego i o coś spytać.
– Dzień dobry – zwrot używany na przywitanie.
– Do widzenia – zwrot używany na pożegnanie.