Branżowa Szkoła I Stopnia klasa 1a, 1b – Podstawy przedsiębiorczości
Temat: Prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika. Etyka w pracy, ochrona praw pracowniczych.
Przepisz notatkę do zeszytu, ćwiczenia (jeśli są zadane do oceny) możesz przesłać mailem: jolantyna357@wp.pl
1.Niektóre obowiązki
pracodawcy
W Kodeksie pracy ustanowiono,
że pracodawca ma obowiązek m.in.:
-szanować godność i inne dobra osobiste pracownika,
-zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach
-organizować pracę w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy, zwłaszcza pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie,
-przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu,
-zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
-terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie,
-ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
2.Niektóre obowiązki pracownika
Pracownik jest zobowiązany przede wszystkim:
-wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych,
-przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
-przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
-przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
3.Niektóre prawa pracowników
Pracownik ma prawo do:
-godziwego wynagrodzenia za pracę,
-jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości,
-równego traktowania w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nie określony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy,
-wypoczynku
4.Postępowanie etyczne – to postępowanie zgodne z obowiązującymi w danym
społeczeństwie
regułami moralnymi – powszechnie akceptowanymi wartościami wynikającymi z tradycji i kultury
normami prawnymi – które ustalają odpowiedzialność za ich nieprzestrzeganie
Każdy człowiek powinien wiedzieć, jakimi wartościami etycznymi należy się kierować i stosować je we wszystkich obszarach w życiu
etyka w biznesie – dotyczy relacji przedsiębiorstwa z klientami, partnerami, konkurentami i pracownikami
etyka zawodowa- dotyczy norm postępowania specyficznych dla zawodu np. lekarza, księdza, prawnika
5.Mobbing – to systematyczne nękanie psychiczne ( zazwyczaj podwładnego przez przełożonego), mające na celu wykluczenie go z zespołu pracowniczego lub grupy koleżeńskiej.
-manipulacja uczuciami danej osoby, w celu jej emocjonalnego wyniszczenia
-zastraszanie na wiele sposobów
-obwinianie danej osoby. Jest to forma mobbingu trudna do
rozpoznania, gdyż można ją pomylić ze słusznym pociąganiem do
odpowiedzialności, podporządkowywaniem dyscyplinie
– poniżanie i upokarzanie
Skutki mobbingu, niezależnie od jego przyczyn i form, są zawsze negatywne dla danej osoby, a przeważnie również dla grupy, przedsiębiorstwa czy organizacji. Osoba taka bardzo często czuje się odizolowana, osamotniona, niezrozumiana i odrzucona. Ponadto może u niej dojść do wyniszczenia emocjonalnego, depresji i obniżenia samooceny.