Klasa 1a BSI Klasa 1b BSI

Branżowa Szkoła I Stopnia klasa 1a, 1b – Zajęcia praktyczne

Temat 1,2: Prace związane z pielęgnacją terenów zieleni: odchwaszczanie, nawadnianie, nawożenie, ściółkowanie, cięcie, przycinanie, koszenie, ochrona roślin.

W ramach dzisiejszych zajęć przypomnimy i utrwalimy sobie wiedzę dotyczącą pielęgnacji terenów zieleni. Na początek przeczytajcie uważnie poniższy materiał, szczegółowo omówimy go w czasie lekcji oraz wykonamy wspólnie notatki.

Tereny zieleni dzielimy na pięć zasadniczych grup (wg Instytutu Urbanistyki i Architektury):
· tereny dostępne dla ogólnego użytkowania mieszkańców;
· tereny specjalne, dostępne całkowicie lub częściowo dla ogólnego użytkowania;
· tereny zieleni towarzyszącej;
· tereny gospodarki rolnej i leśnej.

Odchwaszczanie

Chwastów nie da się wyeliminować raz na zawsze. Zasadniczo jedyną skuteczną metodą jest regularne odchwaszczanie. Aby skutecznie walczyć z chwastami, powinno się stosować do kilku zasad: a) chwasty najlepiej usuwać, kiedy są małe, uważając, aby nie pozostawić nawet najmniejszego fragmentu; b) chwasty dobrze zakorzenione i o rozrośniętych kłączach usuwać łopatką, uważając na to, aby wykopać je w całości z całym ukorzenieniem; c) trawę i inne chwasty, które wyrosły pomiędzy krawężnikami i kostkami brukowymi, usuwać ostrym nożem.

Do pielenia potrzebne będą:trój lub czterozębne pazurki ogrodowe albo niewielką motyczkę,wycinak, rękawiczki

Jak usunąć chwasty pieląc ręcznie? Pierwszym krokiem powinno być rozluźnienie ziemi, dzięki czemu niechciane rośliny łatwiej wydostaną się z niej wraz z korzonkami. Należy chwytać je jak najbliżej podłoża ziemi i upewnić się, że cały chwast wraz z rozłogami został spod niej usunięty. Pielenie musi być niezwykle precyzyjne – nie można uszkodzić roślin ozdobnych ani pozostawić części chwastów, bo szybko się rozmnożą. Te chwasty, które tworzą rozłogi – na przykład pokrzywa czy perz, skutecznie można usunąć tzw. widłami amerykańskimi, które usuną wszystkie części rośliny, jakie znajdują się głęboko pod ziemią.

Nawożenie

Nawożenie to jedna z podstawowych prac w ogrodzie. Mizerny wzrost roślin, słabe kwitnienie, brązowienie igieł lub bladość liści to sygnały, że naszym roślinom doskwiera niedobór składników pokarmowych. Można rozróżnić nawożenie mineralne i organiczne. Czerwony podręcznik str 123-124

Nawadnianie

Właściwe podlewanie roślin ogrodowych ma ogromny wpływ na prawidłowy wzrost roślin oraz kwitnienie. Nieprawidłowe podlewanie może przynieść jednak wiele szkód. Podczas podlewania należy przestrzegać paru zasad, aby podlewanie przynosiło jak najwięcej korzyści.
 1.Nie należy podlewać w godzinach od 10 do 16, ponieważ w tych godzinach występuje największe parowanie wody z gleby. W słoneczne dni krople wody na liściach roślin działają jak soczewki skupiające światło, co powoduje poparzenie roślin. Najlepiej podlewać wczesnym rankiem lub późnym popołudniem. Późne popołudnie jest najlepszą porą, ponieważ rośliny przed nocą zdążą obeschnąć. Nadmiar wilgoci pozostawiany na noc może spowodować rozprzestrzenianie się chorób grzybowych.
2.Podlewać należy rzadziej ale obficie (co dwa, trzy dni), ponieważ częste i mało obfite podlewanie powoduje że woda nie wsiąka w glebę odpowiednio głęboko i nie dociera do korzeni roślin.
3.Podlewać należy długotrwale i mniej intensywnym strumieniem wody (zraszanie). Niekorzystne jest krótkotrwałe zalewanie roślin mocnym strumieniem wody. W takich przypadkach zastosowanie znajduje automatyczna instalacja nawadniająca.
4.Po świeżym wysiewie nasion roślin podlewanie powinno być umiarkowane i bardzo rozproszonym strumieniem wody, aby uniknąć wypłukiwania nasion spod powierzchni gleby:
· konewka – należy użyć sitka o drobnych oczkach;
· wąż ogrodowy – ustawić jak najbardziej rozproszony strumień).

prawidłowe podlewaniehttps://www.obi.pl/porady/ogrod-i-wypoczynek/rosliny-ogrodowe/podstawy-ogrodnictwa/prawidlowe-prodlewanie/

Ściółkowanie

Ściółkowanie – zabieg polegający na przykrywaniu gleby w celu zmniejszenia parowania wody, niedopuszczenia do rozwoju chwastów, poprawy sprawności roli oraz zapobieżenia erozji wodnej i wietrznej. Ściółkowanie umożliwia w znacznym stopniu kontrolę warunków środowiska glebowego i przy właściwym doborze ściółki pozwala na poprawę warunków wzrostu i plonowania roślin (np. wpływając na warunki cieplne i wilgotnościowe oraz zapobiegając zaskorupieniu się gleby), w niektórych przypadkach ściółkowanie może także chronić owoce przez zabrudzeniem. Materiałami stosowanymi do ściółkowania mogą być np. słoma, trociny, kora, kompost, liście, drobne kamyki, agrowłóknina lub czarna folia. Stosowane często w sadach (słoma, trociny, obornik, kompost) oraz w uprawie truskawek (słoma, czarna folia i agrowłóknina) i warzyw ciepłolubnych (pomidor, ogórek, papryka, dynia, oberżyna, melon).

Cięcie roślin

Cięcie roślin jest bardzo ważnym zabiegiem wykonywanym w każdym ogrodzie. Aby ogród utrzymać w dobrej kondycji i ładnym wyglądzie, należy regularnie przycinać rośliny. Wyróżnia się kilka rodzajów cięć:
1.Cięcie kosmetyczne – polega na usunięciu wszystkich elementów roślin, które przeszkadzają lub źle wpływają na estetykę. Tego typu cięcie wykonuje się przez cały sezon wegetatywny.
2.Cięcie czyszczące – polega na usunięciu części zaschniętych i uszkodzonych po zimie. Tego typu cięcie wykonuje się bardzo wczesną wiosną.
3.Cięcie prześwietlające – polega na zmniejszeniu liczby pędów w koronie i dostarczenie przez to więcej światła. Prześwietlanie utrzymuje atrakcyjny kształt korony i zapewnia długie i obfite kwitnienie. Tego typu cięcie dokonuje się na wiosnę lub tuż po pojawieniu się liści.
4.Strzyżenie żywopłotów – polega na formowaniu całej rośliny w określony kształt. Strzyżenia dokonuje się w czasie całego okresu wegetatywnego. Strzyżenie roślin kwitnących opóźnia ich kwitnienie o kilka tygodni.
5.Cięcie róż – cięcie należy wykonywać sekatorem. Wycina się sczerniałe pędy (czarny kolor oznacza, że są martwe) tuż nad ziemią lub nad jego zdrową częścią. Pozostałe pędy również skracamy niewiele nad ziemią podczas przygotowywania rośliny do wzrostu na wiosnę. Na zimę również krzewy róży skracamy niewiele nad ziemią i zabezpieczamy przed przemarznięciem( s.128 – 129 zielony podręcznik)

https://zielonyogrodek.pl/pielegnacja/przycinanie/4465-film-przycinanie-drzew

Koszenie
Do koszenia trawy należy wybrać optymalny czas. – pierwsze koszenie trawy w przypadku trawnika nowo założonego przeprowadzamy w momencie, gdy źdźbła osiągną ok. 8-10 cm wysokości. Na dzień lub dwa przed pierwszym koszeniem wato także przeprowadzić wałowanie młodego trawnika, które pozwoli docisnąć do podłoża słabo ukorzenione źdźbła – w ten sposób ograniczymy ryzyko ich wyrwania podczas cięcia;

– pierwsze koszenie trawnika w nowym sezonie przeprowadzamy najwcześniej na końcu marca lub w kwietniu-maju – dokładny termin zależy od warunków atmosferycznych oraz wzrostu trawy, którą ścinamy dopiero wtedy, gdy osiągnęła ok. 10 cm wysokości;

– ostatnie koszenie trawnika w sezonie zwykle ma miejsce w połowie października, ale w praktyce zależy to od pogody – jeśli jest sprzyjająca i trawa wciąż rośnie, ostatni zabieg można przeprowadzić nieco później;

– koszenie trawy przeprowadzamy zwykle raz na 7-10 dni, a w czasie ciepłych i wilgotnych dni nawet częściej – trawa rośnie wtedy najintensywniej. Cięcie wykonujemy, gdy trawa przekroczy 1/3 planowanej wysokości;

– na koszenie trawnika wybierajmy poranek lub późne popołudnie, by nie skracać trawy w pełnym słońcu – w tym czasie źdźbła są jędrne i sprężyste, a przez to łatwiejsze w skróceniu;

– unikajmy koszenia trawy mokrej – odcięte źdźbła będą przyklejały się do elementów tnących kosiarki, mogąc powodować ich blokowanie się oraz tępienie. 

Więcej na ten temat znajdziecie w poniższym linku:

https://www.castorama.pl/koszenie-trawy-jak-robic-to-prawidlowo-ins-1058351.html

Temat 3: Obsługa sprzętu i środków niezbędnych do wykonywania prac pielęgnacyjnych terenów zieleni.

Podstawowy sprzęt stosowany do pielęgnacji terenów zielonych:
 1.Siekiera – używana jest do rąbania drewna, karczowania korzeni i usuwania uschniętych krzewów.

2.Wertykulator ręczny – używany jest do usuwania darni poprzez nacinanie jej, niszczenia filcu i chwastów. Wertykulator używany jest do napowietrzania podłoża. Wertykulację wykonuje się w momencie, gdy trawa słabo rośnie i jest pokryta mchem.
3.Siewnik ogrodowy – używany jest do siania trawy lub miejscowego dosiewu.
4.Łopata – używana jest do przerzucania luźnej ziemi, torfu, piasku itp.
5.Szpadel – używany jest do przekopywania gleby, kopania dołków pod sadzone rośliny i przycinania brzegów trawnika. Dzięki ostro zakończonej głowicy z łatwością można poprzecinać korzenie.
6.Nożyce ręczne do żywopłotu – używane do kształtowania z roślin skomplikowanych form i przycinania żywopłotów formowanych.
7.Piła ręczna – używana jest do usuwania niegrubych gałęzi i uschniętych konarów
8.Sekator jednoręczny– używany jest do ścinania gałęzi i pędów
9.Elektryczne nożyce do żywopłotu– do przycinania żywopłotu ale również krzewów i iglaków.
10.Pilarka łańcuchowa -używana do usuwania grubych konarów i całych drzew
11.Taczka -środek do transportu w ogrodzie
12.Kosiarka trawnikowa – używana do koszenia trawników w ogródkach, parkach, polach golfowych, tenisowych: kosiarki dzielimy na : ręczne, elektryczne, spalinowe
13.Miotło -grabki
14.Grabie ogrodowe -używane do usuwania z ziemi resztek roślin i kamieni
15.Kosiarka samojezdna– traktorek napędzany silnikiem spalinowym
16.Motyka ogrodowa– używana do spulchniania płytkiego podłoża, podcinania korzeni oraz kopczykowania krzewów.
17.Pazurki ogrodowe – używane do powierzchniowego spulchniania podłoża.

Pozostały sprzęt stosowany w ogrodnictwie
1.Pikownik – jest to kołek obity blachą, który służy do wykonywania otworów pod małe sadzonki.
2.Nożyce do trawy – służą do ścinania trawy wokół drzew i przy krawężnikach lub przy ścianach budynków.
3.Podkaszarka – urządzenie służące do wykaszania trawy w trudnodostępnych miejscach, gdzie nie można dostać się kosiarką.
4.Odkurzacz/dmuchawa do liści – urządzenie służące do wciągania liści do worka/zbiornika lub wydmuchiwania ich z zakamarków.
5.Opryskiwacz – służy do rozpylania nawozów płynnych oraz środków owadobójczych• ręczny opryskiwacz • plecakowy opryskiwacz

Więcej na ten temat znajdziecie w zielonym podręczniku na str . 109 -114

Na koniec dzisiejszych zajęć wykonajcie ćwiczenia nr 6 na str. 48 -49(jeśli jeszcze nie masz) oraz 14 na str.55 (zielone ćwiczenia)zdjęcia wykonanych ćwiczeń wyślijcie na podane @. Po wykonaniu zadań w ćwiczeniach zachęcamy Was jeszcze do zabawy :

Jolanta Jyż – jolanta.jyz@interia.pl

Beata Rokita – Wronowska – beatarokitawronowska@wp.pl

Related posts

Leave a Comment

Skip to content