Bez kategorii

Branżowa Szkoła I Stopnia klasa 2, 2a – Zajęcia praktyczne

Temat: Przegląd i ocena stanu technicznego sprzętów i urządzeń w pokoju i przedpokoju oraz zgłaszanie usterek przełożonemu.

Pracownicy służby pięter z reguły pierwsi odkrywają usterki i jeśli nie potrafią ich usunąć samodzielnie, powiadamiają dział techniczny.
Działania w zakresie konserwacji można podzielić na trzy kategorie:

– regularne czynności porządkowe;
– konserwacja bieżąca;
– remonty planowe.

Przeglądem niektórych urządzeń zajmują się inspektorzy służby pięter w ramach obowiązków służbowych. Przykładowo, wspólnie z pokojówkami regularnie sprawdzają stan armatury łazienkowej, węzła sanitarnego itd. i w razie stwierdzenia usterek pokojowa natychmiast wpisuje usterkę w tak zwanej „książce usterek” i zawiadamiają dział techniczny.

Informacje notowane w kwestii usterek to najczęściej:

– data wystąpienia usterki,
– miejsce z dokładną lokalizacją (np. numer pokoju, miejsce wystąpienia usterki),
– dane pracownika, który zgłasza usterkę,
– krótki opis usterki

Przeglądy mają na celu nie tylko utrzymanie obiektu w odpowiednim stanie technicznym, lecz także zapewnienie komfortu gościom. Służba pięter musi szybko informować dział techniczny o wykrytych usterkach, ponieważ wówczas można je usunąć podczas sprzątania pokoju, bez potrzeby wyłączania go z grafiku. Niektóre hotele mają etatowych konserwatorów technicznych, którzy regularnie sprawdzają stan urządzeń w pokojach i dokonują niezbędnych napraw. Współpraca z sekcją czy działem technicznym ma bardzo duży wpływ na jakość oferowanych usług noclegowych.

Kierowniczka pięter musi tak ułożyć tę współpracę, aby wszystkie usterki w funkcjonowaniu instalacji i urządzeń były usuwane na bieżąco, aby renowacja mebli, wymiana zniszczonych wykładzin, malowanie pomieszczeń i inne prace konserwacyjno-remontowe były wykonywane zgodnie z harmonogramem przyjętym w planie rocznym i nie zakłócały rytmu pracy obsługi pięter. Ważną sprawą jest zapewnienie natychmiastowych napraw sprzętu i narzędzi pracy oraz utrzymywanie w stałej gotowości urządzeń ochrony przeciwpożarowej.

Coraz częściej właściciel i menadżerowie obiektów decydują się na wprowadzenie informatycznego systemu wspierającego codzienne obowiązki wszystkich zatrudnionych. Jednym z takich modułów jest Staff Helper, który posiada szereg funkcjonalności, do których należą przede wszystkim:

– oznaczanie statusu pokoju pod kątem czystości,
– stan minibaru (możliwość naliczania opłat za wykorzystane produkty bez konieczności weryfikowania ich przez personel),
– zgłaszanie usterek (natychmiastowe odnotowywanie uszkodzeń i strat, co ułatwia również wystosowanie roszczeń w stosunku do klienta),
– komunikator dla personelu (możliwość wysyłania wiadomości do poszczególnych pracowników),
– status zgłoszonych usterek,
– konferencje i rezerwacje (dostęp do informacji o przeznaczeniu i rezerwacji części bankietowych, konferencyjnych i ekspozycyjnych).

Dzięki aplikacji Staff Helper zarządzanie i eliminowanie usterek staje się nie tylko dużo łatwiejsze, ale również o wiele skuteczniejsze. Menedżerowie i recepcjoniści mogą mieć pod stałą kontrolą dostęp do informacji o statusie zleconych napraw, co wyeliminuje możliwość udostępnienia pokoju, który nie jest gotowy na przybycie nowych gości.

Najczęściej występujące usterki w hotelach to m. inn.

1. nieprawidłowe działanie ogrzewania
2. zapchane rury kanalizacyjne
3. brak prądu( zwarcie )
4. nieszczelne okna pcv
5. zardzewiale rury
6. brak sprężyny w materacach
7. poniszczone zawiasy w szafkach
8. wypalone żarówki
9. brak cieplej wody
10. niesprawne żaluzje bądź karnisze jeżeli są zasłonki
11. skrzypiąca podłoga
12 . kapanie z kranu. ( zepsuta bateria )
13. uszkodzony sedes . np niedziałająca spłuczka.
14. zanieczyszczona wentylacja
15. niedziałające czujki np przeciwpożarowe
16. niedziałający telewizor, telefon.
17. zbite lustro w łazience 

Pod tematem w zeszycie przedmiotowym odpowiedz na pytania:
1. Na czym polega współpraca służby pięter z działem technicznym?
2. Jakie rodzaje usterek występują najczęściej w hotelach – wybierz  (2)  i opisz w jaki sposób usunąłbyś daną usterkę (jakich narzędzi i sprzętu użyłbyś podczas pracy)
3. W jaki sposób i komu pracownicy służby pięter zgłaszają zauważone usterki i jakie informacje muszą podać.

Odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym a następnie wyślij na poniższe adresy:

Jolanta Jyż – jolanta.jyz@interia.pl
Beata Rokita – Wronowska – beatarokitawronowska@wp.pl

Po wykonaniu zadań obowiązkowych zachęcamy do ćwiczeń dodatkowych – sprawdźcie swoją wiedzę dotyczącą narzędzi i sprzętu służącego do dokonywania drobnych napraw
i usuwania usterek.
https://learningapps.org/11721477
https://learningapps.org/8864870
https://learningapps.org/11156223

Related posts

Leave a Comment

Skip to content