Cykl: „Z gabinetu psychologa i pedagoga"

Cykl: „Z gabinetu psychologa i pedagoga”

Jak motywować dziecko do nauki?

Czas nauki zdalnej jest czasem trudnym zarówno dla dziecka, jak i dla rodzica. Podczas pobytu w domu dziecko ma wiele przyjemniejszych, w jego odczuciu, zajęć niż siedzenie nad książkami. Często rodzice chcą zmotywować dziecko do nauki, ale nie zawsze wiedzą jak, dlatego podpowiadam:

• Po pierwsze, wsparcie. Rodzic nie musi uczyć się tego samego co dziecko, on już szkołę skończył. Rodzic powinien wspierać – motywować do podjęcia wysiłku, do podjęcia próby poradzenia sobie z zadanym tematem. Wskazać możliwe miejsca poszukiwania wiedzy, wyjaśniać niejasności, czyli być obok i dopingować.

• Po drugie, docenianie. Każde dziecko jest inne i w innym czasie osiąga pewne założone cele. Dlatego tak ważne jest zauważenie nawet najmniejszych osiągnięć i powiedzenie o tym głośno. Wzmacnia to w dziecku poczucie własnej wartości i zwiększa chęć do dalszego podejmowania wyzwania.

• Po trzecie, mówienie o dziecku dobrze. Nie oznacza to otoczenie dziecka kloszem. Często dzieci mówią o sobie „jestem głupi”, „do niczego się nie nadaję”. Takie myślenie o sobie ogranicza ich marzenia i możliwości, natomiast pochwały ze strony rodziców pomogą im się rozwijać.

• Po czwarte, budowanie poczucia własnej wartości. Rolą rodziców jest pomóc wykształcić w dziecku energię i inicjatywę, by znaleźć sposób zrównoważenia swojej słabości. Jest to szczególnie ważne w okresie dojrzewania, bo wówczas często jedynym źródłem poczucia własnej wartości jest akceptacja grupy rówieśniczej. Wiara we własne możliwości może zaprowadzić na sam szczyt, a jej brak powoduje utratę mnóstwa fantastycznych okazji do nauki, zabawy, poznania ciekawych ludzi.

• Po piąte, motywuj mądrze. W procesie szkolnego uczenia się motywacja odgrywa dużą rolę. Jest siłą pobudzającą do nauki, zdobywania wiedzy i rozszerzania własnych zainteresowań. Od kar lepsze są nagrody, ale stosowanie ich musi być ostrożne. Złotym środkiem jest drobna nagroda, np. w postaci uznania rodziców, pochwały. Dziecko będzie miało poczucie, że rodzice doceniają jego trud i wysiłek włożony w naukę.

• Po szóste, ucz przez zabawę. Nauka nie musi być tylko siedzeniem przy stole i rozwiązywaniem zadań na kartce. Nauka to czynności wykonywane przez każdego człowieka cały czas, w każdej sytuacji. Pokazanie dziecku innej, przyjemniejszej strony nauki, być może przekona je do dalszego wysiłku. Wspólne podsumowanie nowo nabytej wiedzy w formie zabawy pozwoli też na spędzenie czasu w miłej atmosferze.

• Po siódme, plan dnia. W naszej codzienności każda czynność ma swój określony czas i miejsce. Rano wstajemy, idziemy do szkoły/pracy, potem obiad, nauka, zajęcia dodatkowe i tak dalej… W sytuacji nieoczekiwanej zmiany dziecko często się gubi i nie może się odnaleźć. Dlatego tak ważne jest wspólne ustalenie planu dnia: kiedy jest czas na zabawę, a kiedy na naukę. Pozwala to dziecku na odbudowanie poczucia bezpieczeństwa i możliwość zaplanowania podejmowanych działań. Kluczem do sukcesu jest miłość i akceptacja. Najważniejszą sprawą w zakresie motywowania dzieci do nauki jest ich akceptacja przez rodziców, bez względu na to, co dziecko robi, czy jak się zachowuje. Dziecko, które wyrasta w atmosferze akceptacji, poczuciu, że jest kochane i szanowane, łatwiej przyjmie nasz punkt widzenia. Dziecko, który nabierze wiary i pewności siebie, łatwiej pokona problemy i chętniej będzie stawiało czoła przeciwnościom.

Related posts

Skip to content