Łowiczanka z mamą i tatą w domu
Kochani rodzice.
Pozostajecie z Waszymi dziećmi, naszymi wychowankami w domach. Jest to czas dla nas wszystkich trudny i niepokojący. Jednakże jest to przede wszystkim czas, kiedy możecie się do siebie wzajemnie bardziej zbliżyć, okazać sobie większą czułość, zrozumienie i zaangażowanie w sprawy domowe życia codziennego.
Pozwólmy dzieciom, aby angażowały się w codzienne czynności związane z nauką umiejętności radzenia sobie w życiu i pokonywaniu występujących w nim trudności na miarę swoich możliwości. Wzmacniajmy to, czego już nasze dzieci się nauczyły i potrafią.
Zacznijmy od ćwiczenia i utrwalania umiejętności związanych z czynnościami samoobsługowymi. Nie wyręczajmy dzieci tylko wspierajmy, przyglądajmy się, w czym nie do końca sobie radzą. Pokazujmy i pomagajmy, jeśli sobie nie radzą i tej pomocy naprawdę potrzebują. Zachęcajmy do samodzielności i bądźmy dumni, jeśli efekty są widoczne. Pogłaszczmy, przytulmy, pochwalmy.
Codzienne czynności:
– toaleta poranna – zacznijmy od toalety porannej gdzie nasze dziecko pokaże, jak nauczyło się myć ręce i zęby;
– ścielenie łóżka – nasze dziecko pokaże, jak nauczyło się ścielić łóżko, składać piżamę i samodzielnie się ubierać;
– śniadanie – nasze dziecko pokaże, jak nauczyło się samodzielnie podać talerzyki, kubki i sztućce do stołu ( można poprosić, aby zrobiło to dla wszystkich członków rodziny, wówczas uczy się odpowiedzialności za innych oraz kulturalnych zachowań), samodzielnie na miarę swoich możliwości przygotuje kanapkę (niech znajdzie się tam szczypiorek, sałata, papryka, warzywny dodatek – nasze dzieci lubią różnorodne kolory);
– obiad – nasze dziecko pokaże, jak nauczyło się samodzielnie podać talerze i sztućce; poproście o drobne pomoce w przygotowaniu obiadu
– kolacja – powtórzenie czynności, które dziecko wykonało przy śniadaniu;
– toaleta wieczorna – nasze dziecko pokaże, jak nauczyło się samodzielnie używać gąbki, które części ciała należy myć, potrafi je nazwać lub pokazać (ćwiczmy spłukiwanie głowy, ponieważ dla dzieci to wyzwanie);
– przypominajmy o każdorazowym myciu rąk przed posiłkami oraz po wyjściu z toalety;
– przypominajmy o częstym używaniu w stosunku do siebie, na co dzień zwrotów i form grzecznościowych – proszę…, przepraszam…, dziękuję…
– zajęcia porządkowe – nasz wychowanek pokaże, jak nauczył się samodzielnie zamiatać, układać ubrania w szafce, odnieść brudne naczynia.
Pozwólmy dzieciom pokazać jak wiele potrafią.