POSZUKIWANIE SKARBÓW
Cel główny:
Zabawa ma na celu rozwój wyobraźni, spostrzegawczości oraz usprawnianie ruchowe.
Cele operacyjne:
•kształtowanie u dzieci zaradności i samodzielności
•szanowanie innych, pogłębianie więzi rodzinnych
•utrwalanie umiejętności liczenia, zwiększanie zasobu słownictwa
•kształtowanie wyobraźni i fantazji oraz refleksu
Środki dydaktyczne:
•przedmioty znajdujące się w domu lub pokoju, kartka, długopis, kredki, muzyka
Przebieg zabawy:
Zabawa może odbywać się w każdym pomieszczeniu w domu, może to być pokój dziecka, korytarz itp. Można w jej trakcie puścić muzykę.
1.Proszę wybrać jeden przedmiot znajdujący się u Państwa w domu np. ulubioną zabawkę dziecka, która będzie poszukiwanym skarbem.
2.Razem z dzieckiem należy narysować drogę wiodącą do tego przedmiotu, czyli mapę ukrytego „skarbu”.
3.Droga do ukrytego przedmiotu powinna być ciekawa, z przeszkodami, które dziecko potrafi pokonać – krzesło, które trzeba ominąć, poduszkę, którą należy przeskoczyć, podnieść coś położonego na podłodze
4.W trakcie przechodzenia dziecka przez przeszkody, można opowiadać wymyślone przygody, np. – „Właśnie przechodzisz nad przepaścią, uważaj, abyś nie spadł”, „ Czy słyszysz te odgłosy? To chyba szczekanie psa”.
5.W razie trudności można dziecku podpowiedzieć, dokąd ma dalej iść, ciągle sprawdzając mapę.
6.Po dotarciu do ukrytego „skarbu”, trzeba pogratulować dziecku wytrwałej pracy w jego zdobyciu. Można wręczyć mały prezent – owoce, coś słodkiego itp.
7.Drogę do odkrycia skarbu można wydłużać, np. z pokoju do korytarza. Przeszkody muszą być zawsze bezpiecznie ustawione i możliwe do ominięcia przez dziecko.
8.Można zamienić role i pozwolić dziecku narysować mapę dla rodzica, czy też rodzeństwa.
Powodzenia i miłej zabawy.