Cykl: „Z gabinetu psychologa i pedagoga"

Jak rozpoznać że młody człowiek sięga po substancje psychoaktywne (dopalacze, narkotyki)?

Dla wielu rodziców rozpoznanie czy dziecko zażywa substancje psychoaktywne jest bardzo skomplikowane, wiąże to się również z tym, że dzieci świetnie to ukrywają przed dorosłymi. Wiele objawów uzależnienia pozornie wskazują na inne problemy, lecz przy całościowej obserwacji rodzice mogą zauważyć,  że z dzieckiem dzieje się coś niedobrego.

Im więcej zdań pasuje do zachowań twojego dziecka, tym większe prawdopodobieństwo, że ma styczność ze środkami psychoaktywnymi.

Wygląd fizyczny, stan zdrowia, zmiany w zachowaniu:

  • spadek masy ciała, słabe wyniki krwi,
  • złe samopoczucie rano, zmęczenie, drażliwość, ogólny spadek energii lub pojawienie się niepokoju ruchowego i nadaktywności,
  • częstsze przeziębienia, bóle żołądka, przewlekły kaszel, katar, ciąganie nosem, krwotoki z nosa, zawroty głowy, nadmierna potliwość,
  • obniżona dbałość o higienę osobistą, niechlujny wygląd, który nie przeszkadza mu/ jej,
  • mowa – niespójna, bełkotliwa, chaotyczna, potok słów bez pauz – lub też milczenie, wycofanie.
  • oczy przekrwione, napuchnięte lub szkliste, nadmiernie rozszerzone lub zwężone źrenice,
  • suchość w ustach, częste oblizywanie warg językiem,
  • oddech z zapachem alkoholu, marihuany, nikotyny,

Akcesoria które możesz znaleźć:

  • fajki,
  • bibułki do skrętów,
  • małe torebki foliowe,
  • brązowe lub czarne kulki, kostki (haszysz),
  • marihuana (w wyglądzie przypomina suszoną natkę pietruszki),
  • olej haszyszowy w postaci zielono-brązowego oleju,
  • dopalacze: pigułki, proszek, kryształki, mieszanki ziołowe ( często opisane jako produkty kolekcjonerskie)
  • lekarstwa,
  • ubrania z logo narkotyków,
  • skrytki
  • krople do oczu – używanie i skarżenie się na alergię lub tłumaczenie, że to przez komputer

Zmiana osobowości:

  • drażliwy, skryty, zamknięty w sobie, depresyjny, apatyczny,
  • zmienne nastroje,
  • przewrażliwiony, reaguje złością, agresją, nerwowy, lękowy,
  • nagła zmiana osobowości,
  • potrzeba natychmiastowej gratyfikacji,
  • zawężone widzenie problemów i ich rozwiązań,
  • brak celu, malejące zainteresowanie nauką,
  • porzucenie dotychczasowych zainteresowań, hobby,
  • poczucie beznadziejności i bezradności, winy
  • poczucie osamotnienia, pokrzywdzenia,
  • zaprzeczanie (negowanie faktu, iż narkotyki są szkodliwe),
  • kłamstwa (na każdą okazję ma dobrą wymówkę, odpowiada wymijająco, staje się mistrzem kamuflażu),
  • spóźnianie się (utrata poczucia czasu, ma gotowe usprawiedliwienia, nie wraca na noce),
  • tajemnicze, krótkie rozmowy telefoniczne, nagłe wyjścia,
  • posługiwanie się niezrozumiałym językiem (slangiem),
  • naśladowanie osób ze świata subkultur, w którym narkotyki odgrywają ważną rolę,
  • bunt, łamanie ustalonych zasad,
  • wynoszenie wartościowych przedmiotów i niekorzystne wymiany rzeczy,
  • zadawanie sobie bólu

Kontakty z rodziną, rówieśnikami:

  • unikanie rozmów z rodzicami, wyobcowanie, zamknięcie się w sobie, narastający konflikt z członkami rodziny,
  • przesiadywanie w swoim pokoju, unikanie spotkań rodzinnych, jedzenie w swoim pokoju,
  • lekceważenie i łamane zasad obowiązujących w domu lub bunt na wszelkie normy  i zasady
  • nowi znajomi, których nie przedstawia, wymiana grona znajomych,
  • stawanie w obronie stosowania używek,
  • coraz częstsze spóźnienia lub nie wraca na noc do domu, wymyka się z domu

Wygląd pokoju:

  • częste wietrzenie pokoju, używanie kadzideł, odświeżaczy powietrza,
  • ma zamkniętą na klucz szafkę, kasetkę, skrzynkę, do której nikt nie ma dostępu

Problemy w szkole

  • coraz bardziej zaniedbuje obowiązki szkolne, nie odrabia lekcji, ma gorsze stopnie,
  • wagaruje, spóźnia się na lekcje,
  • brak motywacji do nauki, chodzenia do szkoły i na zajęcia dodatkowe,
  • zasypia na lekcji lub jest bardzo pobudzony, przeszkadza w prowadzeniu lekcji, lekceważy nauczycieli i szkołę,
  • nastawia rodziców negatywnie przeciwko szkole i nauczycielom – „uwzięli się na mnie”,
  • otrzymuje nagany , zawieszony w prawach ucznia

Obserwując tego typu zachowania zawsze musimy zadać sobie pytanie o ich przyczyny. Jest to bowiem ważny sygnał ostrzegawczy, którego nie możemy zignorować. Nasze ciało i stan zdrowia to często odbicie duszy, również jej problemów, niepokojów i tajemnic.

Jeśli coś cię niepokoi w zachowaniu i wyglądzie twojego dziecka skonsultuj to bezpośrednio ze specjalistą. Im wcześniej zdiagnozowany problem tym skuteczniejsza pomoc w uzyskaniu pomocy.

Pozdrawiamy

Zespół Psychologów i Pedagoga

Related posts

Skip to content