SZKOŁA PODSTAWOWA, KL. 6a i b – JĘZYK ANGIELSKI
TEMAT: Stopniowanie przymiotników: stopień wyższy i najwyższy – ćwiczenia gramatyczne.
Celem dzisiejszej lekcji będzie przypomnienie sobie zasad stopniowania przymiotników:
METODA I:
Do przymiotnika w stopniu wyższym dodaje się końcówkę -er. Ta metoda stosowana jest w przypadku przymiotników krótkich, jednosylabowych i tych dwusylabowych zakończonych na -y.
Long (długi) – longer (dłuższy)
Big (duży) – bigger (większy)
Sweet (słodki) – sweeter (słodszy)
Easy (łatwy) – easier (łatwiejszy)
Jeśli pzymiotnik zakończony jest na literę –y, wtedy to Y zamienia się na i i dodaje –er:
Busy – busier
Jeśli przymiotnik zakończony jest na jedną spółgłoskę poprzedzoną jedną samogłoską, wtedy ostatnią literę tego wyrazu podwajamy i dopiero dodajemy -er:
Fit – fitter
Big – bigger
Utwórz przymiotniki w stopniu wyższym: (dodaj końcówkę -er)
Strong (silny) –
Handy (pomocny) –
Brave (odważny) –
Fit ( zdrowy, wysportowany) –
METODA II
Przed przymiotnikiem wstawiamy wyraz more. Tę metodę stosujemy do pozostałych przymiotników ( tych dwu i więcej sylabowych – w myśl zasady, do długiego wyrazu – nie dodajemy już końcówki, tylko stawiamy oddzielny wyraz przed nim!)
Exciting (ekscytujący) – more exciting
Difficult (trudny) – more difficult
Ćwiczenie: utwórz stopień wyższy dla następujących przymiotników:
Beautiful (piękny) –
Interesting (ciekawy) –
Expensive (drogi) –
Useful (użyteczny) –
Pamiętaj o wyjątkach:
Good – better (dobry)
Bad – worse (zły)
Much/many – more (dużo)
Little – less (mało)
Zadanie do poćwiczenia w ramach zadania domowego:
comparative – Test (wordwall.net)
Powodzenia😊