Szkoła Podstawowa klasa 6b – Biologia
Temat: Sprawdzian wiadomości o płazach.
Zadanie 1. Poniżej przedstawiono schematy wymiany gazowej u płazów.
Zadanie 2. Zdecyduj, która cecha płazów jest przystosowaniem do życia w wodzie, a która – do życia na lądzie. Wstaw znak X w odpowiednie miejsca tabeli.
CECHY | ŻYCIE W WODZIE | ŻYCIE NA LĄDZIE |
Cienka, wilgotna skóra. | ||
Oczy chronione przez powieki | ||
Gruba warstwa śluzu | ||
Błona pławna między palcami kończyn. | ||
Nozdrza umieszczone po górnej stronie głowy. |
Zadanie 3. Płazy dzielą się na trzy grupy ze względu na różnice w budowie zewnętrznej. Przyjrzyj się poniższym zdjęciom, a następnie uzupełnij zdania odpowiednimi nazwami gatunków płazów.
marszczelec traszka żaba
……………………………. ma wydłużone ciało oraz przednie i tylnie kończyny jednakowej długości. Ma ogon, dlatego należy do płazów ogoniastych.
…………………………….. ma kończyny tylnie dłuższe od przednich oraz krępe ciało pozbawione ogona, dlatego należy do płazów bezogonowych.
…………………………….. ma silnie wydłużone ciało, które jest podzielone na segmenty. Nie ma kończyn, dlatego należy do płazów beznogich.
Zadanie 4. Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących płazów. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, lub F, jeśli fałszywe.
- Wszystkie dorosłe płazy są zwierzętami drapieżnymi. ………..
- Płazy są przeważnie aktywne w ciągu dnia. …………
- Ciało płazów pokrywa cienka, wilgotna i delikatna skóra. ……….
- Larwy płazów nazywają się kijanki. ………..
- Jaja płazów tzw. skrzek składane są na lądzie. ………..
- Dorosłe płazy oddychają za pomocą płuc, a larwy za pomocą skrzeli. …….
- Wśród polskich płazów pod ochroną są tylko żaby. ………
Zadanie 5. Uzupełnij tabelę dotyczącą zagrożeń i sposobów ochrony płazów.
Zagrożenia | Działania ochronne |
Osuszanie zbiorników wodnych, w których rozmnażają się płazy. | |
Zanieczyszczenie zbiorników wodnych. | |
Budowa tuneli, które biegną pod drogami. |