Klasa 6a-7-8

Szkoła Podstawowa klasa 7 – Muzyka

Temat: Impresjonizm- muzyka wrażeń, świateł i barw.

Na przełomie XIX i XX wieku w sztuce rozwinął się nowy kierunek zwany impresjonizmem. Nazwa impresjonizm wywodzi się z tytułu obrazu „Impresja, wschód słońca” francuskiego malarza Claude’a Moneta.


W muzyce najwybitniejszymi przedstawicielami tego stylu byli: Claude Debussy i Maurice Ravel, a w Polsce Karol Szymanowski.

Celem nowego stylu było malowanie za pomocą subtelnych dźwięków ulotnych wrażeń i doznań, powstających w kontakcie z naturą. Muzyka koncentrowała się na emocjach i nastroju. Charakterystyczną cechą utworów była wrażliwość na barwę dźwięku. Utwory cechowała programowość inspirowana m.in.- folklorem, poezją, kulturą antyczną, muzyką egzotyczną.

Zapraszam do skorzystania z poniższych linków i wysłuchania przykładów muzycznych z twórczości najwybitniejszych kompozytorów impresjonizmu:

C. Debussy Światło księżyca

C. Debussy Gra fal z tryptyku Morze

M. Ravel Bolero

Zadania domowe:

  1. Rozwiąż hasła i wykreśl ich rozwiązania. Pozostałe litery czytane kolejno utworzą hasło główne, które wpisz w wyznaczonym miejscu.

HASŁO: ________________________________

  • …, wschód słońca– tytuł obrazu Claude’a Moneta
  • Tytuł słynnego dzieła muzycznego francuskiego kompozytora Maurice’a Ravela.
  • Słynny kompozytor francuski, twórca tryptyku Morze
  • Polski kompozytor, który odzwierciedlał w swojej twórczości idee impresjonizmu

2. Wysłuchaj fragmentu Bolera Maurice’a Ravela i wymień kilka instrumentów, które grają partię solową melodii.

___________________________________________________________________

M. Ravel Bolero

Related posts

Leave a Comment

Skip to content