Zespoły rewalidacyjno-wychowawcze

Zespoły rewalidacyjno-wychowawcze

Drodzy Rodzice!

W ostatnim czasie wszyscy znaleźliśmy się w trudnej sytuacji. Jest to czas szczególnie ciężki dla Was i Waszych dzieci, które zostały wyrwane z codziennego rytmu. Jest to czas, który wymaga od Was – Rodziców uruchomienia jeszcze większych pokładów cierpliwości, wyrozumiałości i spokoju. Zapewniamy Was, że w każdym momencie możecie liczyć na nasze wsparcie, do czego bardzo zachęcamy. Do Państwa dyspozycji pozostaje wychowawca klasy, z którym można kontaktować się telefonicznie, mailowo lub za pośrednictwem aplikacji WhatsApp.

W związku z zaistniałą sytuacją przedstawiamy poniżej  propozycje zabaw i ćwiczeń, z których mogą Państwo skorzystać podczas pobytu z dzieckiem w domu. Mamy nadzieję, że sprawią one frajdę nie tylko dzieciom 🙂 Życzymy zdrowia  i spokoju.   Do zobaczenia.

Propozycje ćwiczeń:

1.Elementy metody M. Ch. Knillów

2. Elementy metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

Celem metody jest rozwijanie świadomość własnego ciała i przestrzeni, pomoc  w rozładowaniu napięć u dziecka poprzez ruch i zabawę, wspieranie w budowaniu poczucia bezpieczeństwa oraz w rozwijaniu kompetencji społecznych. Metoda ta opiera się na naturalnej potrzebie ruchu a radość jaką dzieci z niej czerpią jest ogromna.

Propozycje ćwiczeń:

„Kołyska”– siedzimy na podłodze, dziecko między nogami rodzica, który delikatnie buja się z boku na bok, kołysząc je i podpierając kolanami, udami i ramionami.      

 „Moje ciało”  – czy mamy rączki? – klaszczemy w dłonie  – czy mamy głowę? – kręcimy głową  – czy mamy brzuszek? – głaszczemy się po brzuchu  – czy mamy kolana? – masujemy kolana  – czy mamy stopy? – stukamy stopami o podłogę.

„Wałkujemy ciasto”– dziecko leży płasko, ręce ma złączone nad głową. Rodzic turla dziecko

„Przeciąganie” – siedzimy na podłodze twarzą do siebie, przeciągamy się w przód i tył.

„Kołysanka” rodzic z dzieckiem siedzą przytuleni do siebie śpiewając ulubioną kołysankę. Zamykają oczy, chwila ciszy i  powolne przebudzanie.

3.Elementy muzykoterapii, relaksacja, (odgłosy natury, ptaków, zwierząt, wody), propozycje:

4.Bajkoterapia – czytanie bajek i wierszy przez rodzica lub rodzeństwo, wspólne oglądanie bajek, korzystanie ze słuchowisk np.

https://www.youtube.com/channel/UCfNFD9kA84WtfckM0O7ftUg

5.Masażyki

-masowanie dłoni z użyciem oliwki kosmetycznej,

-opukiwanie ciała palcami oraz masowanie przedmiotami o różnej fakturze (gąbka, szczotka, wata, piłeczka z kolcami),

-przesypywanie i segregowanie materiału sypkiego np. kolorowego makaronu o różnym kształcie, fasoli, grochu.

-kolorowe woreczki – do woreczków strunowych wlewamy farby w kilku kolorach. Zamykamy woreczek i zadaniem dziecka jest mieszanie kolorów poprzez pocieranie palcami, ugniatanie. Na oczach dziecka fantastycznie mieszają się barwy.

6.Zabawy z masami plastycznymi (przepisy poniżej), które mają różną konsystencję, twardość, kolor i zapach. Dostarczają wspaniałych doznań dotykowych i wpływają na ćwiczenie motoryki małej.

https://www.haart.pl/2018/03/przepis-na-mase-solna/

https://www.edziecko.pl/czas_wolny/7,79324,24631523,jak-zrobic-gluta-slime-poznaj-sprawdzone-przepisy.html

https://kreatywnymaks.blogspot.com/2015/03/masa-plastelinowa.html

Poprzez dotyk dziecko oswaja się z lepkością można do tego użyć np. kisiel i slime.

Doznań zapachowych dostarczy np. ciastoliną z odrobiną olejku zapachowego.

W świat doznań cieplnych możemy wprowadzić za pomocą naprzemiennej zabawy w zimnej galaretce i ciepłym kisielu.

7.Stymulacja zmysłów:

-węchu (wąchanie mydła, olejków zapachowych, ziół, potraw),

-smaku (słodki – miód; kwaśny – cytryna),

-słuchu (przybliżanie i oddalanie źródła dźwięku, potrząsanie plastikową butelką wypełnioną np. grochem, fasolą, ryżem),

-wzroku (zabawy z kolorowymi chustami, piłeczkami, klockami).

W razie potrzeby prosimy o kontakt z wychowawcą.

Related posts

Skip to content