Branżowa Szkoła I Stopnia klasa 1a, 1b – Podstawy przedsiębiorczości
Temat: Etyka w biznesie, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w najbliższej okolicy.
Przepisz notatkę do zeszytu, ćwiczenia (jeśli są zadane do oceny) możesz przesłać mailem: jolantyna357@wp.pl
1.Za etyczne uznaje się postępowanie zgodne z obowiązującymi w danym społeczeństwie :
a. Regułami moralnymi – powszechnie akceptowane wartości
b. Normami prawnymi –o charakterze nakazów i zakazów.
Każdy człowiek powinien wiedzieć, jakimi wartościami etycznymi należy się kierować, a także stosować te wartości we wszystkich obszarach życia
2.Podstawowe wartości etyczne w biznesie:
a. Własność
b. Wolność
c. Sprawiedliwość
d. Uczciwość
e. Odpowiedzialność
3.Etyka zawodowa – to zespół norm postepowania (moralnych i prawnych), które wynikają ze specyfiki zawodu np. lekarz, prawnik, służba celna
4.Etyka przedsiębiorstwa – czyli przestrzeganie
podstawowych wartości etycznych w relacjach z pracownikami, z klientami z
innymi podmiotami
a. zapewnienie pracownikom
bezpieczeństwa w pracy
b. Wypłacaniu pracownikowi godziwego
wynagrodzenia
c. Zapewnienie odpowiednich relacji
miedzy przełożonym a podwładnym
d. Przekazywanie w reklamach
rzetelnych informacji o firmie i produktach
e. Terminowe regulowanie zobowiązań
5.Nieetyczne zachowania w biznesie
a. Kreatywna księgowość
b. Osiąganie dochodów z
nieujawnionych źródeł (szara strefa)
c. Nieregulowanie zobowiązań
d. Mobbing
e. Unikanie płacenia podatków
f. Zanieczyszczanie środowiska
przyrodniczego
6.Mobbing – systematyczne nękanie psychiczne
(zazwyczaj podwładnego przez przełożonego, choć czasem występuje także między
pracownikami na równorzędnych stanowiskach) mający na celu wykluczenie z
zespołu pracowniczego lub grupy koleżeńskiej
Skutki mobbingu:
-zwiększenie ilości zwolnień
lekarskich
-zmniejszenie wydajności pracownika
-duża rotacja kadry
-naruszenie wizerunku firmy
7.Nieetyczne zachowania pracowników
-niesumienna praca
-ujawnianie konkurencji poufnych
informacji o firmie
-wykorzystywanie bez zezwolenia
majątku firmy
-oszustwa finansowe
8.Korupcja i jej rodzaje – obejmuje
wszelkie działania polegające na wykorzystywaniu władzy lub funkcji publicznej
do osiągania prywatnych korzyści
Rodzaje korupcji
a. Łapownictwo- przyjmowanie pieniędzy lub kosztownych prezentów w
zamian za podjęcie określonej decyzji
b. Płatna protekcja – obsadzanie stanowisk znajomymi lub
krewnymi bez odpowiednich kwalifikacji w zamian za korzyści finansowe
c. Handel wpływami – np. finansowanie partii politycznych lub
kampanii wyborczej w zamian za polityczne poparcie
d. Wykorzystywanie środków publicznych dla korzyści osobistych –
np. Kradzież lub defraudacja publicznych pieniędzy
9.SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW – Istotą społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw/biznesu jest dobrowolne podejmowanie działań, które nie tylko przynoszą zyski, lecz także uwzględniają interes społeczny i kwestię ochrony środowiska przyrodniczego. Najważniejszy cel przedsiębiorstwa stanowi więc osiągnięcie równowagi między efektywnością jego funkcjonowania( zyskami) a interesem społecznym.
10.Korzyści
ze społecznej odpowiedzialności dla otoczenia:
– bardziej zrównoważony rozwój
gospodarczy
– większa dbałość o czystość
środowiska
– etyczne postępowanie w relacjach z
pracownikami, klientami, kontrahentami i konkurencją
– lepsze miejsca pracy – większe
prawa pracowników
– realizację wielu lokalnych i
ponadlokalnych inicjatyw społecznych
11.Korzyści
ze społecznej odpowiedzialności dla firm:
– wzrost zainteresowania inwestorów
– zwiększenie lojalności klientów i
innych interesariuszy
– poprawa relacji ze społecznością
lokalną i władzami samorządowymi
– budowanie pozytywnego wizerunku
przedsiębiorstwa wśród pracowników
– wzrost konkurencyjności
12. Przyjrzyj się funkcjonowaniu zakładu pracy w którym odbywasz zajęcia praktyczne i odpowiedz na pytania:
a. jak brzmi pełna nazwa firmy, jej dane adresowe
(kontaktowe), Adres poczty elektronicznej
(e-mail), fb
b. stanowisko, na którym uczeń odbywa zajęcia praktyczne:
– charakterystyka stanowiska pracy
(np. wyposażenie stanowiska, godziny pracy, dyspozycyjność).
– umiejętności przydatne na danym
stanowisku.
– wykształcenie wymagane na danym stanowisku.
– dodatkowe umiejętności, które powinien posiadać pracownik.
– perspektywy zatrudnienia w firmie, zasady rekrutacji.
Na zakończenie w ramach utrwalenia spotkaj się znów z królem i wynalazcą:
Korupcja:
Szara strefa:
Lobbing: