Klasa 1a BSI Klasa 1b BSI

Branżowa Szkoła I Stopnia klasa 1a, 1b – Zajęcia praktyczne

Temat: Czyszczenie i konserwacja sprzętu i narzędzi do prac porządkowych.

Na początek przypomnijcie sobie zakres prac porządkowych oraz dobór środków czystości do rodzaju wykonywanych prac porządkowych w obiekcie hotelarskim za pośrednictwem krótkiego filmu

https://ebook-24.edu.pl/kursy/mod/page/view.php?id=605

A następnie zastanówcie się czy i w jaki sposób należy dbać o sprzęt porządkowy wykorzystywany do sprzątania.

W czasie lekcji odpowiemy sobie na to pytanie i szczegółowo omówimy sobie sprzęt i zasady czyszczenia.

Jak zauważyliście na filmie sprzęt i przybory do sprzątania znacznie ułatwiają wykonywanie obowiązków zawodowych pracownikom housekeepingu. Załoga hotelu nie może jednak zapominać, że aby dobrze służyły i były przydatne jak najdłużej, same również wymagają czyszczenia.

Podczas konserwacji sprzętu należy przestrzegać poniższych zasad:

– Wiadra i pojemniki należy myć detergentem i środkiem dezynfekującym po każdym użyciu Po umyciu przechowywać do góry dnem, pozostawiając je do wyschnięcia. Przed użyciem powinny już być wysuszone.Wiadra i pojemniki powinno się sprawdzać pod kątem ewentualnych pęknięć.

Szczotkę do WC najwygodniej wyczyścimy razem z muszlą klozetową. W tym celu nalej płyn dezynfekujący do toalety i zanurzw nim szczotkę na minimum 30 minut, następnie spłucz wodę i pozostaw szczotkę do wyschnięcia, umieszczając jej rączkę pod deską sedesową.

Wszelkiego rodzaju ścierki, szmatki i stare ręczniki używane do sprzątania pierzemy w pralce w 60 stopniach, na pełnym cyklu prania.Nie należy stosować płynu do płukania, bo niszczy on fakturę tkaniny wpływając negatywnie na właściwości ścierek i ręczników.

Miotły i szczotki w pierwszej kolejności wytrzepujemy, pozbywając w ten sposób brudu i kurzu; usuwamy również włosy. W celu dokładniejszego czyszczenia zanurzamy miotłę w ciepłej wodzie z mydłem lub proszkiem do prania, następnie płuczemy chłodną wodą. Suszymy w pozycji pionowej, najlepiej włosiem skierowanym w dół.

Mop, którego regularnie nie czyścimy, dość szybko przestaje pełnić swoją funkcję.

O końcówkę mopa powinniśmy zadbać praktycznie po każdym użyciu. Nakładkę powinniśmy płukać pod gorącą wodą do chwili jej pełnego wyczyszczenia. Wiadro z wyciskaczem wystarczy starannie przepłukać w wannie.

Czyszczenie odkurzacza. Najpierw usuwamy kłaczki i resztki włosów ze szczotki, a następnie rurę od odkurzacza oraz wąż płuczemy pod ciepłą wodą, bez dodatku detergentów. Jeżeli filtr nadaje się do mycia – postępujemy tak samo i suszymy przez co najmniej 24 godziny. Ważnym elementem jego konserwacji jest wymiana worka, której dokonujemy, gdy wypełni się do połowy. Bardzo ważne jest aby utrzymywać kółka odkurzacza w czystości, by nie brudzić podłogi i dywanu podczas sprzątania. Do mycia kółek wystarczy wilgotna szmatka. 

Myjka do okien w postaci odkurzacza do szyb. Dbanie o jego stan nie jest skomplikowane.

Po każdym użyciu powinniśmy wyczyścić zbiornik na brudną wodę. Tak samo postępujemy z dyszą ssącą. Oba akcesoria wystarczy dokładnie opłukać i zostawić do pełnego wyschnięcia nim z powrotem zmontujemy myjkę.

Wózek służący do sprzątania jest bardzo ważny dla funkcjonowania hotelu, dlatego należy należycie zadbać o jego przechowanie. Aby mógł długotrwale i jak najlepiej funkcjonować, obsługa pokoju powinna w miarę możliwości sprawić, aby pomieszczenie lub miejsce, w którym zostanie umieszczony wózek, było suche i dobrze wentylowane, poddawać go codziennemu czyszczeniu, regularnie sprawdzać stan kół i zmieniać torby na śmieci maksymalnie po każdym dniu sprzątania. Praktycznie po każdym sprzątaniu personel sprzątający powinien umyć i zdezynfekować wózek.

Dodatkowe pytania możecie wysyłać na poniższe @ lub Messenger

Jolanta Jyż – jolanta.jyz@interia.pl

Beata Rokita  – Wronowska – beatarokitawronowska@wp.pl

Related posts

Leave a Comment

Skip to content