Klasa 2 BSI Klasa 2a BSI

Branżowa szkoła I stopnia klasa 2, 2a BS – Zajęcia praktyczne

Temat: Obowiązki pracownika bagażowego i portiera. Stosowanie procedur postępowania z transportem bagaży gości obiektu hotelarskiego zgodnie z zasadami bhp.
Stosowanie urządzeń transportowych oraz komunikowanie się z gośćmi na ich życzenie zgodnie z instrukcją w obiekcie hotelarskim.

Zapisz do zeszytu temat, następnie przepisz podane treści do zeszytu.

Usługa bagażowa (czyli dostarczenie bagażu do pokoju gościa) jest obowiązkowa w hotelach i motelach 4*, 5*. Natomiast przechowywanie bagażu gości, również przed zajęciem pokoju i po jego zwolnieniu jest obowiązkowe w hotelach i motelach wszystkich kategorii.

 Głównym zadaniem pracowników służby parterowej, zwłaszcza bagażowego lub portiera jest dbanie o bezpieczny transport bagaży gości o różnym ciężarze i wielkości.

Zadania bagażowego:

– zajmuje się bagażem gości od recepcji do pokoju,

– wprowadza gościa do pokoju i wnosi jego bagaż,

– demonstruje sposób korzystania z urządzeń w pokoju,

– dba o narzędzie pracy czyli wózek bagażowy.

Zadania portiera:

– wita i żegna gości,

– otwiera gościom drzwi,

– dyskretnie kontroluje osoby wchodzące do hotelu,

– odprowadza gości do samochodu (otwiera drzwi samochodu),

– opiekuje się bagażem gości na linii samochód – recepcja.

Czerwony podręcznik strona 30.

Zasady BHP podczas przenoszenia bagażu:

– należy zakładać, że każdy bagaż jest ciężki i z ta myślą podchodzić do bagażu,

– bagaż należy podnosić na ugiętych nogach, przy wyprostowanych plecach,

– nie należy nosić zbyt dużej ilości bagażu,

– podczas noszenia bagażu należy być ostrożnym I trzeba uważać, żeby nie zderzyć się z inną osobą,

– przy przenoszeniu ciężkich bagaży lub dużej ilości bagażu należy używać wózka.

Czerwony podręcznik strona 54.

Do wyposażenia technicznego służby parterowej zaliczymy wózki do przewożenia bagażu gości. Są one przystosowane do przewożenia zarówno walizek o normalnych wymiarach, jak i toreb i waliz o wymiarach niestandardowych. Wózki są wyposażone również w wieszaki na odzież.

Czerwony podręcznik strona 51.

BAGAŻOWNIA

Pomieszczenie przeznaczone na przechowalnię bagażu (bagażownia) powinno być suche, widne, przewiewne, wyposażone w regały i wieszaki. Powinno znajdować się na parterze hotelu, w pobliżu recepcji, przy holu, niedaleko wejścia do hotelu i wind oraz klatki schodowej. Budując regały w bagażowni pamiętać trzeba o podstawowej regule: im mniejszy bagaż (gabarytowo) tym na wyższej umieszcza się półce. Półki, patrząc od góry w dół, powinny mieć coraz większą wysokość. Zazwyczaj najwyższa – przeznaczona jest na rzeczy, które będą w przechowalni najdłużej.

W przypadku, gdy hotel nie posiada odpowiednio dużej bagażowni wykorzystuje się szatnię, salę konferencyjną, wolny pokój hotelowy itp.
W mały hotelach funkcję bagażowni pełni często zaplecze recepcji.

Kwit bagażowy.

By uniknąć oskarżeń o kradzież lub niedbalstwo, do każdej sztuki bagażu przyjętego do bagażowni należy wydać potwierdzenie przyjęcia, czyli kwit bagażowy. Kwit składa się dwóch elementów: jedna część jest przypięta do bagażu, druga wręczona jest gościowi. Gość w momencie zgłoszenia się po odbiór bagażu musi okazać swoją część kwitu bagażowego.

Czerwony podręcznik str. 52.

Bagażowy odprowadza gościa do pokoju, po drodze opowiada gościowi o usługach świadczonych przez hotel.

Do pokoju bagażowy wchodzi jako pierwszy:

– zapala światła,

– bagaż stawia na bagażniku lub w miejscu wskazanym przez gościa,

– proponuje otwarcie okna I ustawienie klimatyzacji,

– pokazuje gościowi działanie urządzeń znajdujących się w pokoju.

Zabierając z pokoju bagaże wyjeżdżającego gościa należy ustalić:

– które bagaże maja być zabrane,

– dokąd należy odnieść bagaż,

– zapytać gościa, co jeszcze możemy dla niego zrobić.

A teraz obejrzyj prezentację i  odpowiedz na pytanie :

Czy powierzyłbyś swój bagaż takiemu pracownikowi jakim okazał się pies Goofy, który przedstawiony jest na jednym z filmików w prezentacji. Odpowiedź zanotuj w zeszycie.

https://prezi.com/xeclgb1gqi3p/usuga-bagazowa-w-obiekcie-hotelarskim/

a następnie wykonaj w zeszycie ćwiczeń na str. 40 ćw. 1, ćw.2 oraz na str.41, ćw.3.

Zdjęcia wykonanych zadań prosimy o przesłanie na poniższe adresy email:

 olamar@interia.eu – kl. II BS

jolanta.jyz@interia.pl – kl. II a BS

w razie pytań jesteśmy do Waszej dyspozycji 🙂

Related posts

Leave a Comment

Skip to content