Klasa 2 BSI Klasa 2a BSI

Branżowa szkoła I stopnia klasa 2, 2a – Zajęcia praktyczne

Temat: Przygotowanie jednostki mieszkalnej na przyjęcie gościa VIP.

Zapoznaj się z poniższym materiałem, a następnie wykonaj notatki w zeszycie przedmiotowym. Tematy szczegółowo omówimy w czasie lekcji.

VIP – z języka angielskiego to VeryImportant Person, czyli Bardzo Ważna Osoba.

Przygotowanie jednostki mieszkalnej (pokoju, apartamentu) dla VIP:
 – Gość VIP otrzymuje najlepszy pokój w cenie potwierdzonej.
– Łazienka powinna być wyposażona w kosmetyki takie same jak w apartamentach.
– Często wyłącza się ze sprzedaży pokoje sąsiadujące z pokojem gościa VIP (dla spokoju
i bezpieczeństwa) lub nawet wyłączenie sekcji, korytarza lub piętra.
– Kierownik służby pięter osobiście powinien sprawdzić dokładność przygotowania pokoju przed przybyciem gościa.
– Przygotowanie jednostki mieszkalnej następuje według ustalonych procedur oraz uzupełnia się wyposażenie o tzw. „wstawkę” i inne elementy, które podnoszą standard pokoju.

Kolejność czynności porządkowych związanych ze sprzątaniem pokoju gościa podczas jego dłuższego pobytu.

1. zapukać do pokoju, powiedzieć dzień dobry, służba pięter (czynności powtórzyć trzy razy),

2. otworzyć drzwi, sprawdzić, czy pokój jest wolny,

3. wejść, a na czas sprzątania drzwi do pokoju zostawić otwarte,

4. powiesić wywieszkę Pokój w trakcie sprzątania/Maid in room (na klamce drzwi od strony korytarza),

5. rozsunąć firanki i/lub zasłony, otworzyć okno, wywietrzyć pokój,

6. sprawdzić stan techniczny i wyposażenie pokoju (np. funkcjonowanie oświetlenia),

7. opróżnić kosz i założyć nowy worek na śmieci,

8. wynieść brudne naczynia,

9. zmienić bieliznę pościelową – zdjąć brudną pościel, włożyć ją do worka na brudną bieliznę pościelowąi umieścić go z boku wózka obsługowego (czynności wykonać w rękawiczkach jednorazowych),

10. wygładzić materac, równo naciągnąć prześcieradło i podwinąć je na kantach,

11. powlec kołdrę, poduszkę i je spulchnić,

12. starannie i równo zaścielić łóżko, nakryć je narzutą, wygładzić narzutę,

13. wytrzeć kurz na meblach, półach i wieszakach (bezpośrednio po użyciu zamknąć środek czystościi odłożyć go ze ścierkami na wózek obsługowy),

14. wyczyścić lustro (bezpośrednio po użyciu środek czystości zamknąć i odłożyć go ze ścierkami na wózekobsługowy),

15. odkurzyć dywan lub wykładzinę lub podłogę (użyty sprzęt odstawić na odpowiednie miejsce),

16. pozostawić rzeczy gościa na swoim miejscu,

17. przygotować do pralni hotelowej odzież gościa przeznaczoną do prania,

18. ustawić na stole lub biurku czystą szklankę i butelkę z wodą mineralną,

19. uzupełnić materiały reklamowe – położyć na stole lub biurku menu restauracji hotelowej,

20. zrealizować wstawkę – ustawić na stole lub biurku wazon z kwiatami.

Do zeszytu przedmiotowego przepisz temat i kolejność czynności porządkowych związanych ze sprzątaniem pokoju gościa vip podczas jego dłuższego pobytu w hotelu i zapoznaj się
z poniższą prezentacją.

https://prezi.com/fj_ziiegjzbd/przygotowanie-jednostki-mieszkalnej-dla-goscia-typu-vip/

Temat:Zlecenie i realizacja wstawki VIP.

Wstawka to uzupełnienie standardowego wyposażenia pokoju o materiały i artykuły stanowiące gest kurtuazji w stosunku do gościa VIP. Zasadą ogólnie przyjęta jest, że wstawkę otrzymuje gość jednorazowo w dniu przyjazdu.

Wstawka obejmuje:
– list powitalny w kopercie adresowanej imiennie do gościa i podpisanej przez dyrektora hotelu,
– prasę codzienną w języku znanym gościowi,
– kwiaty,
– sok owocowy, wodę mineralną.
 – w zależności od rangi gościa wstawkę można wzbogacić o drobny upominek, butelkę szampana półmisek bankietowy czyli wybór zimnych przekąsek i sok, może to być kosz owoców i słodkości oraz coś do picia. Może to być taca kruchych ciasteczek i czekoladki.
 Nie ma reguł określających wielkość, sutość i obfitość wstawki. W wielu dobrych hotelach istnieje wewnętrzna klasyfikacja wstawek: mała, średnia i duża. Różnią się obfitością
ikosztem jaki ponosi hotel. W przypadku przybycia gościa VIP bez rezerwacji, wstawka powinna być umieszczona w czasie pierwszej nieobecności gościa w pokoju. Wstawkę gość otrzymuje jednorazowo. Wstawkę umieszcza się w pokoju na podstawie zlecenia, które wypisuje kierownik recepcji, kierownik służby pięter lub dyrektor.

Zlecenie realizacji wstawki VIP 
 
 
Termin realizacji………………………………… Nr pokoju gościa VIP…………………… 
 
Gość VIP…………………………………………………………………………………………

Rodzaj wstawki   Nr dokumentu wydania
Kwiaty   ………………………..
Napoje   ………………………..
Kosz owoców   ………………………..
Butelka wina   ………………………..
Butelka szampana   ………………………..
Wyroby cukiernicze   ………………………..
Czekoladki deserowe   ………………………..

Inne ………………………………………………………………………………………………. 

…………………………… 
Podpis zlecającego

Zrealizowano zgodnie ze zleceniem

……………………………………… 
Do zeszytu przedmiotowego  wpisz temat oraz zrób notatkę która zawierać będzie informację  co to jest wstawka i co obejmuje. Wykonaj ćw.19 str.49 (czerwone ćwiczenia)

Temat: Specjalne życzenia gości.

Służba pięter przyjmuje zlecenia gości na różne usługi oraz zamówienia. W celu optymalnego zaspokojenia potrzeb gości, służba piętrowa powinna być zaopatrzona w dodatkowy sprzęt np. 
– żelazko i deskę do prasowania,
– dostawki,
 – łóżeczko dziecinne,
– wazony na kwiaty różnej wielkości,
– deskę do usztywnienia łóżka,
– poduszki dla alergików,
– artykuły dla zwierząt,
 – dodatkowy koc.

Ustalenie specjalnych życzeń gości może nastąpić podczas rezerwacji pokoju, w takcie meldowania gościa lub podczas jego pobytu. Jeśli gość przed przyjazdem zażyczył sobie np. poduszkę dla alergików, to pokojowa przygotowując pokój ma to zapisane w swoim raporcie i życzenie gościa zostaje spełnione. Jeśli gość zażyczy sobie wyposażenia pokoju
w dodatkowy sprzęt lub dodatkowej usługi, wówczas dzwoni do dyżurki służby pięter i na jego życzenie sprzęt ten jest dostarczany do jego pokoju.

Specjalne życzenia gości mogą dotyczyć np.:
 – dodatkowego sprzątania pokoju i łazienki,
 – zmiany bielizny pościelowej,
– dostarczenia bielizny na życzenie gości do pralni hotelowej,
– dostarczenia wody mineralnej do pokoju,
– czyszczenia obuwia (jeśli hotel nie posiada urządzeń mechanicznych),
– czyszczenia i prasowania odzieży,
– połączenie pokoi sąsiadujących np. dla osoby niepełnosprawnej i jej opiekuna.

Dodatkowe sprzątanie pokoju na życzenie gościa może być zgłoszone o każdej porze dnia bezpośrednio do służby pięter lub do recepcji. Najczęściej dotyczy zmiany bielizny pościelowej, bądź usunięcia nieporządku lub różnego rodzaju nieczystości, jakie powstały
w pokoju gościa np. rozlanie cieczy, plama itp. Wówczas inspektorka przyjmująca zgłoszenie zleca dyżurnej pokojowej wykonanie sprzątania codziennego w danej jednostce mieszkalnej. Kolejność czynności porządkowych jest taka sama jak przy porządkowaniu jednostki mieszkalnej zajętej przez gościa. Szczególną uwagę należy zwrócić na wskazówki udzielone przez gościa.

Do zeszytu przepisz temat i napisz czego mogą dotyczyć specjalne życzenia gości.

Zdjęcia notatek wyślij na @

Jolanta Jyż – jolanta.jyz@interia.pl ,

Beata Rokita- Wronowska – beatarokitawronowska@wp.pl

Related posts

Leave a Comment

Skip to content