Klasa 2 BSI Klasa 2a BSI

Branżowa Szkoła I Stopnia klasa 2, 2a – zajęcia praktyczne

Temat 1: Wykonywanie czynności związanych z bezpieczną obsługą określonych urządzeń w pralni hotelowej ( pralnice, prasowalnice/stół detaszerski).

W ramach dzisiejszych zajęć poznacie sposoby bezpiecznej i skutecznej obsługi sprzętu i urządzeń znajdujących się na wyposażeniu pralni hotelowej. Zapoznajcie się z poniższym materiałem w czasie lekcji szczegółowo go omówimy i wspólnie wykonamy notatkę.

Jak już wiecie obiekty noclegowe ze względu na dużą ilość prania stosują urządzenia, które są w stanie za jednym razem wyprać znaczną ilość brudnych rzeczy.

Podstawowym wyposażeniem są:

Pralnice (pralki)

instrukcja bezpiecznego użytkowania pralnicy

Czynności związane z praniem:

– posortować rzeczy, które mają być prane, zgodnie z kolorem (osobno białe, osobno kolorowe) i temperaturą prania (temperatura prania znajduje się na metkach),

– dokładnie zapoznać się z instrukcją obsługi urządzenia,

– sprawdzić stan techniczny urządzenia i wszystkich jego elementów (w szczególności przewód zasilający),

– sprawdzić stan techniczny oświetlenia stanowiska,

– podłączyć pralnicę do prądu,

– odkręcić dopływ wody,

– włączyć urządzenie na panelu sterowania,

– ustawić właściwy program (w zależności o rodzaju pranych rzeczy),

– wybrać temperaturę prania,

– wsypać właściwy środek piorący w odpowiedniej ilości,

– otworzyć drzwiczki i włożyć pranie w odpowiedniej ilości (instrukcja obsługi),

– zamknąć drzwiczki,

– uruchomić urządzenie,

– po wypraniu wyłączyć urządzenie na panelu sterującym,

– otworzyć drzwiczki i wyjąć pranie do odpowiednich wózków transportowych,

– odłączenie urządzenia od zasilania elektrycznego.

Czynności zakazane podczas pracy. Nie wolno:

– prać artykułów poprzednio oczyszczonych, pranych, moczonych lub zaplamionych benzyną, rozpuszczalnikami do prania chemicznego lub innymi łatwopalnymi lub wybuchowymi substancjami,

– sięgać ręką do wnętrza urządzenia, gdy bęben jest w ruchu,

– samodzielnie naprawiać urządzenia,

 Instrukcja bezpiecznego użytkowania prasowalnicy/stołu detaszerskiego
Czynności wstępne (przed rozpoczęciem pracy):

– przygotować wszystkie urządzenia pomocnicze,

– dokładnie zapoznać się z instrukcją obsługi urządzenia,

– sprawdzić stan techniczny urządzenia i wszystkich jego elementów,

– otworzyć zawór parowy,

– ustawić odpowiedni czas prasowania na przekaźnikach czasowych znajdujących się w skrzynce sterowniczej,

– sprawdzić stan techniczny oświetlenia stanowiska,

– próbnie uruchomić prasowalnicę/stół detaszerski (nie obciążoną) i sprawdzić prawidłowość jej działania, sprawdzić ciśnienie powietrza,

– przygotować środki ochrony osobistej, np. okulary, maski, ochronniki słuchu,

– zauważone usterki i uchybienia zgłosić natychmiast przełożonemu.

Czynności końcowe (po zakończeniu pracy):

– odłożyć wyprasowane/odplamione rzeczy na wyznaczone miejsce,

– otworzyć zawór odwadniający urządzenie,

– uporządkować stanowisko pracy oraz narzędzia i sprzęt ochronny,

– odłożyć środki odplamiające na wyznaczone miejsce,

– wyłączyć prasowalnicę/stół detaszerski przyciskiem na tablicy sterującej,

– odłączyć urządzenie od sieci elektrycznej.

Zadanie 1. Jeśli masz taką możliwość w miejscu zamieszkania poproś rodziców/opiekunów o pomoc przy obsłudze pralki (posegreguj pranie, dobierz odpowiedni środek do prania, odpowiednią temperaturę a na koniec rozwieś pranie do wysuszenia).

Zadanie 2. Str. 16 ćw. 17 Napisz do czego służy stół detaszerski.

Temat 2-3: Dobór środków i technik prania do rodzaju odzieży przekazanej do pralni.

Przed każdym praniem należy posortować swoje rzeczy. Najlepiej podzielić ubrania wg  najpopularniejszych kategorii – białe, kolorowe, delikatne, bawełniane oraz satynowe. W ten sposób zadbamy, aby nie zniszczyły się one podczas prania.

Jeśli chcemy  długo cieszyć się dobrą jakością i żywymi kolorami tkanin, należy zwracać uwagę na oznaczenia na metkach odzieżowych. Znajduje się tam 5 podstawowych symboli, dzięki którym poznamy tajniki prania, suszenia i prasowania ubrań.

Poniższy materiał znajdziecie w zielonym podręczniku na str. 11 -12

Zadanie 1. Ćwiczenie 5 str. 8-9 ( zielone ćwiczenia)

Po wykonaniu zadań w ćwiczeniach zrób zadania interaktywne w celu utrwalenia wiadomości.

Zdjęcia wykonanych zadań wyślijcie do nauczyciela.

Jolanta Jyż – jolanta.jyz@interia.pl

Aleksandra Kot – olamar@interia.eu

Related posts

Skip to content