Branżowa Szkoła I stopnia klasa 3 BS – WOS
Temat: Gałęzie prawa wewnętrznego
Gałąź prawa jest to całokształt norm prawnych, ukształtowany w toku historycznego rozwoju. Powstają głównie pod wpływem specyfikacji życia, dlatego też gałęzie prawa są cały czas przybywa, wraz z rozwojem cywilizacyjnym i w związku z przybywaniem nowych dziedzin liczba ta rośnie. Każda gałąź prawa reguluje odrębny zakres stosunków społecznych.
Gałęzie prawa można podzielić na:
•prawo konstytucyjne (państwowe) –
normuje kwestie dotyczące ustroju państwowego, określa kompetencje jego organów
oraz prawa i obowiązki obywateli,
•prawo
cywilne – normuje stosunki majątkowe i osobiste pomiędzy
osobami prawnymi i fizycznymi,
•prawo
rodzinne – normuje osobiste i majątkowe stosunki wynikające w
rodzinach,
•prawo
karne – określa jakie czyny są przestępstwami, ustala zasady
odpowiedzialności za takie czyny oraz kary, jakie grożą za ich popełnienie,
•prawo
pracy – reguluje stosunki pracy między pracodawcami a
pracownikami oraz problemy związane z pracą,
•prawo
administracyjne – reguluje funkcjonowanie i organizację organów
administracji publicznej,
•prawo
finansowe – określa zasady i formę gromadzenia dochodów przez
państwo oraz sposób ich wydatkowania,
•prawo
gospodarcze – normuje stosunki majątkowe, osobiste między osobami
fizycznymi i prawnymi,
•prawo
procesowe – składa się z trzech działów: prawo o ustroju sądów i
prokuratury, prawo procesowe cywilne, prawo procesowe karne.
Karta pracy
Stanowienie i stosowanie prawa
1. Przyporządkuj wymienionym źródłom prawa w Polsce ich właściwe opisy. W tym celu wpisz odpowiednie numery w wykropkowane miejsca.
A – ratyfikowana umowa międzynarodowa
B – akt prawa miejscowego
C – konstytucja
D – rozporządzenie
E – ustawa
1. Upoważnione do jego wydawania są organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej; może mieć charakter przepisów wykonawczych lub porządkowych.
2. Ma charakter wykonawczy i jest wydawane na podstawie ustawowych uregulowań prawnych; jego istotę stanowi uszczegółowienie kwestii wykonania ustawy.
3. Porozumienie zawarte między dwoma podmiotami prawa międzynarodowego, zatwierdzone poprzez ustawę, referendum lub podpis prezydenta.
4. Akt o najwyższej mocy w systemie prawa i hierarchii aktów prawnych w państwie, opisujący prawa i obowiązki obywateli, a także zasady ustrojowe kraju oraz sposób powoływania i kompetencje najważniejszych organów państwowych.
5. Akt prawny obowiązujący powszechnie, uchwalany przez organy władzy ustawodawczej; reguluje najistotniejsze kwestie funkcjonowania państwa i społeczeństwa.
A – . . . . . . . . . . . B – . . . . . . . . . . . C – . . . . . . . . . .D – . . . . . . . . . .E – . . . . . . . . . .
2. Dopisz do wymienionych opisów odpowiadające im nazwy obszarów prawa.
A. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . – wyznacza zasady postępowania przed organami wymiaru sprawiedliwości lub administracji publicznej.
B. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . – jego podmiotami są państwa, organizacje międzynarodowe lub obywatele różnych państw.
C. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . – określa organizację i sposób funkcjonowania państwa, a jego celem jest ochrona interesów społecznych i państwowych.
D. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . – jego podmiotem są osoby fizyczne i prawne oraz instytucje działające na terenie jednego państwa.
E. .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . – składają się
na nie normy regulujące określone obowiązki, zakazy lub nakazy,
a także sankcje grożące za ich nieprzestrzeganie.
3. Uszereguj wymienione etapy działalności prawnej w kolejności, w której powinny być wykonywane. W tym celu wstaw w kratki numery od 1 do 7.
egzekucja | |
kwalifikacja prawna stanu faktycznego | |
ustalenie prawdy | |
rozstrzygnięcie | |
określenie stanu faktycznego | |
wskazanie przepisów odnoszących się do stanu faktycznego | |
uwzględnienie wszelkich dowodów |
4. Określ, do jakiego problemu życia społeczno-politycznego kraju odnosi się karykatura ze s. 67 podręcznika.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………….