Szkoła podstawowa klasa 4 – Język angielski
Topic:Havegot – zdania twierdzące i przeczące, ćwiczenia gramatyczne.
Czasownika have got(mieć)używamy:
– informując, że coś do kogoś należy.
Tom has got a blue umbrella. (Tom ma niebieski parasol.)
– podając cechy charakterystyczne ludzi i zwierząt.
Mary has got big brown eyes. (Mary ma duże brązowe oczy.)
– określając relacje między ludźmi.
I have got two sister. (Mam dwie siostry.)
Zadanie 1 Uzupełnij zdania. Użyj has got (x2), have got (x2).
I ___________ a
cat.
They _____________ a rabbit.
My friend _____________ two dogs.
Tina _______________ a goldfish.
Końcówka ‘s to skrócona forma trzeciej osoby liczby pojedynczej (he, she, it) czasowników have i be:
He’s got a
cat.= He has
gtoa cat.
He’seleven.
= Heis
eleven.
Zadanie2 Przepisz zdania według wzoru.
Paul’s from the
UK. Paul is from the UK.
Steve’s got a rabbit. Steve has
got a rabbit.
Mary’s American. _____________________
Tony’s got a dog. ______________________
Bob’s got a sister. ______________________
Zdania przeczące tworzymy wstawiając not między have i got.
I have not got a brother. (Ja nie mam brata.)
Zadanie 1 Zapisz zdania według podanego wzoru.
WZÓR:Kelly
has got a cat. (dog)Kelly ma kota.
Kelly hasn’t got a cat. She has got a dog.Kelly nie ma kota. Ona ma psa.
1. Tom has got a brother. (a sister)
1. ______________________________________________________
2. They have got a daughter. (a son)
2. ______________________________________________________
3. I have got a fish. (a bird)
3. ______________________________________________________
04.10. Topic: Possessivecase- forma dzierżawcza rzeczowników.
Dopełniacza w postaci formy ‘s używamy:
-mówiąc o czyjejś własności
ThisisAnn’sbook. To jest książka Anny.
– określając relacje między ludźmi
MonicaisBill’smum. Monika jest Bila mamą.
Jeżeli coś należy do więcej niż jednej osoby używamy następujących form:
– gdy posiadających opisuje rzeczownik w l.mn.
zakończony na –s, na końcu rzeczownika stawiamy tylko apostrof (‘)
the boys’ football- chłopców piłka,
the girls’sunglasses- dziewczyn
okulary
– gdy posiadających opisuje rzeczownik l. mn.
Niezakończony na –s, dodajemy ‘s
the children’sdogs- dzieci psy, the
women’sbikes- kobiet rowery
– gdy posiadający są wymienieni kolejno, ‘s
dodajemy tylko do ostatniego imienia
Tom and Mary’sparents. Tomka i Marysi rodzice.
Mówiąc o przedmiotach, formę dzierżawczą tworzymy za pomocą wyrażenia of the
the colour of the car- kolorsamochodu ( NIE: the car’s colour)
Zadanie 1Podkreślprawidłowąformę.
1. It’s the desk of the girls / girl’s desk.
2. The bag’s colour / colour of the bag is red.
3. The legs of the chair / chair’s legs are blue.
Zadanie 2 Utwórz pytania i odpowiedzi według podanego przykładu.
WHOSE– czyj, czyja, czyje
1. rabbit? Ann’s
Whose is this rabbit? It’sAnn’srabbit.(Czyj to królik? To Ani królik.)
2. dog? Mario’s
_____________________________________
3. cat? Tom and
Peter’s
_____________________________________