Szkoła Podstawowa klasa 5 – Biologia
Temat: Występowanie, znaczenie i budowa zewnętrzna mszaków. E-podręcznik.
Film: https://epodreczniki.pl/a/film/D1Ao2GiyX
Mchy są niewielkimi roślinami rosnącymi w dużych i gęstych kępach. W odróżnieniu od innych roślin pobierają wodę cała swoją powierzchnią.
1.Środowisko życia mszaków:
• na lądzie – wilgotne i cieniste miejsca np.: runo leśne, szczeliny skalne, pnie drzew i gałęzie;
• w wodzie – na dnie i na kamieniach słodkich zbiorników wodnych.

2.Budowa zewnętrzna:
Pojedynczy mech składa się z chwytników, łodyżki i listków. Gdy rozmnaża się, dodatkowo wyrasta bezlistna łodyżka tzw. trzonek, a na szczycie zarodnia.
3.Znaczenie mchów w przyrodzie:
• są organizmami pionierskimi tj. potrafią żyć tam, gdzie inne rośliny nie mogą np. skały – mchy mają małe wymagania,
• magazynują wodę dzięki czemu zapobiegają suszy i powodzią,
• ptaki budują z mchów gniazda,
• stanowią pożywienie dla zwierząt np. saren
• miejscem zamieszkania dla np. mrówek, ślimaków, pająków
• są głównym składnikiem torfowisk czyli terenów podmokłych.
4.Znaczenie mchów dla człowieka:
• torf używany jest w ogrodnictwie jako ziemia torfowa
• i w lecznictwie jako borowina czyli torf wymieszany z wodą.
5.Jak powstaje torf?
Charakterystyczną cechą torfowców jest zdolność do stałego wzrostu. Górna część rośliny intensywnie rośnie, a dolna obumiera i ulega rozkładowi. Gdy torfowiec jest podtopiony i brakuje mu dostępu do tlenu zamienia się w torf.
Zadanie
Przerysuj poniższy rysunek do zeszytu. Zaznacz i podpisz na rysunku : zarodnię, trzonek,
łodyżkę z listkami, chwytniki, zarodniki, listki.
