Szkoła Podstawowa klasa 6b – Biologia
Temat: Podsumowanie i sprawdzenie wiadomości o stawonogach i mięczakach.
Zadanie 1.
Uzupełnij puste miejsca w tekście wykorzystując poniższe wyrazy:
szkieletu, segmentami, oskórek, stawami, odcinki
Stawonogi występują niemal we wszystkich typach środowisk. Cechami charakterystycznymi tej grupy zwierząt to: podział ciała na……………………………., które nazywamy………………………………… Ich odnóża zbudowane są z kilku odcinków połączonych…………………………….. Chitynowy……………………. chroni ciała przed uszkodzeniami i utratą wody oraz pełni funkcję ………………………….. zewnętrznego.
Zadanie 2.
Uzupełnij schemat wykorzystując poniższe wyrazy:
pajęczaki, skorupiaki, rak stawowy, motyl, skorpion
Stawonogi
………………………………. Owady ………………………….
np. ……………………… np. ………………… np…………………………..
Zadanie 3.
Oceń czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
- Pierwsza para odnóży krocznych raka jest przekształcona w szczypce. P F
- Do najmniejszych stawonogów zaliczamy roztocza kurzu domowego. P F
- Wszystkie stawonogi potrafią latać. P F
- Pajęczaki mogą posiadać trujący jad. P F
Zadanie 5.
Zaznacz za pomocą symboli literowych zdania, które dotyczą ślimaków (Ś), małży (M), głowonogów (G).
- Nie mają muszli lub mają muszlę szczątkową.
- Ich ciało jest osłonięte dwuczęściową muszlą.
- Mają dwie pary czułków.
- Mają zwykle ramiona zaopatrzone w przyssawki.
Zadanie 4.
Rozpoznaj, nazwij i podpisz typy aparatów gębowych.
………………………………………………………………………………
Zadanie 6.
Uzupełnij schemat, korzystając z wymienionych nazw zwierząt.
ośmiornice, kałamarnice, winniczki, ostrygi, błotniarki, omułki
Mięczaki
Ślimaki małże głowonogi
Np. 1. ………….. np. 1…………….. np. 1.……………….
2……………. 2……………… 2………………..