Szkoła Podstawowa klasa 8 – EDB
Temat: Ocena stanu poszkodowanych
Pamiętaj! Przed przystąpieniem do udzielania pierwszej pomocy sprawdź czy jest bezpiecznie dla Ciebie i poszkodowanego.
1.Ocena stanu przytomności poszkodowanego
- uklęknij przy poszkodowanym w taki sposób, aby móc obserwować jego twarz
- złap poszkodowanego za ramię i delikatnie nim potrząśnij
- zadaj poszkodowanemu krótkie pytania: Czy mnie słyszysz? Co się stało?
- wydaj poszkodowanemu jasne i proste polecenia: „O)twórz oczy”, „Podnieś rękę”
Jeśli poszkodowany nie reaguje na żadne z tych bodźców uznajemy, że jest nieprzytomny.
2.Ocena oddechu
- u osoby nieprzytomnej sprawdzamy czy nic nie zalega w ustach i ewentualnie udrażniamy drogi oddechowe
- odchylamy głowę poszkodowanego do tyłu
- zbliżamy swoje ucho w okolice ust i nosa poszkodowanego
- swoją głowę odwracamy tak, żeby widzieć klatkę piersiową poszkodowanego
- liczymy powoli do 10 i oceniamy czy słyszymy oddech? czy wyczuwamy go na policzku? czy widzimy jak porusza się klatka piersiowa?
Co dalej robić z osobą nieprzytomną i nie oddychającą dowiecie się na następnej lekcji.
3.Ocena świadomości poszkodowanego
U poszkodowanego, który jest przytomny, reaguje na bodźce i mamy z nim kontakt należy sprawdzić w jakim stopniu jest świadomy. W tym celu zadajemy kilka prostych pytań: „Ile widzisz palców? Jaki dzisiaj jest dzień? Ile jest 2+2? Jeśli odpowiedzi są prawidłowe zapewniamy poszkodowanemu komfort psychiczny i termiczny oraz przeprowadzamy tzw. wywiad SAMPLE.
O co pytamy w trakcie wywiadu SAMPLE?
S – symptomy: Co Cię boli? Jak się czujesz?
A – alergie: Czy jesteś na coś uczulony? (Na jakieś leki?)
M – medykamenty: Czy przyjmujesz jakieś leki? (Jakie?)
P – przebyte choroby i operacje: Czy chorujesz na coś? Czy byłeś operowany?
L – lunch: Kiedy ostatnio jadłeś? Co jadłeś?
E – ewentualnie inne:(adekwatnie do sytuacji) Co się stało? Czy pamiętasz wydarzenia przed wypadkiem? Czy jest pani w ciąży? itp.
Wywiad SAMPLE ma duże znaczenie ponieważ nie wiemy czy poszkodowany za chwilę nie straci przytomności, a uzyskane w jego trakcie informacje będą bardzo cenne dla zespołu karetki i lekarza, który podejmie dalsze czynności z poszkodowanym.
Poniższy film przybliży Wam czynności prowadzone przy osobie poszkodowanej
Zadanie:
Napisz jakimi zmysłami sprawdzamy oddech u poszkodowanego?