Terapia Logopedyczna – ZET – klasa 4-8
Oto kilka ćwiczeń z terapii logopedycznej na ten tydzień.
Ćwiczenia oddechowe
Ćwiczenia oddechowe należy wykonywać systematycznie, 1-2 razy dziennie, przez 2-3 minuty. Między ćwiczeniami należy zachować krótką przerwę.
Propozycje ćwiczeń w formie zabawy:
Dmuchanie baniek mydlanych
Zabawa w łąkę: udajemy, że wąchamy kwiaty (mogą to być kwiaty narysowane na kartce) – wdech i wydech nosem
Przenoszenie za pomocą słomki skrawków papieru, kawałków gąbki, papierowych kółek do pudełka.
Ćwiczenia narządów mowy
Należy ćwiczyć systematycznie, codziennie po kilka minut dostosowując liczbę ćwiczeń, ich powtórzeń do możliwości dziecka.
Ćwiczenia języka:
Kląskanie językiem – naśladowanie odgłosu konia uderzającego kopytami o bruk
Oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach
Naśladowanie mlaskania
Ćwiczenia warg:
Wysuwanie warg do przodu (zęby widoczne); tworzenie ryjka a potem rozchylanie warg jak do uśmiechu
Naśladowanie rybki
Parskanie
Robienie na zmianę wesołej i smutnej minki
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie
Udawanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej
„Chrapanie” na wdechu i wydechu.
Udawanie kaszlu z wysuniętym językiem.
Picie napojów przez słomkę.
Naśladowanie różnych rodzajów śmiechu (ho ho ho, ha ha ha , he he he, hi hi hi.
Oto ćwiczenia słuchowe.
Słuchanie różni się od słyszenia. Najważniejszą funkcją naszego ucha nie jest słyszenie, ale właśnie słuchanie. Poćwiczmy więc razem!
1.Usiądźcie wygodnie na kanapie, albo dywanie. Zamknijcie oczy i wsłuchajcie się w dźwięki otoczenia. Jakie dźwięki udało Wam się „wyłowić”? Czy to był odgłos odkręcanej przez kogoś wody? Czy może szczekającego psa, tykającego zegara, albo odgłos kroków? A może słyszeliście śpiew ptaków za oknem? Spróbujcie wymienić, policzyć, komu ile dźwięków udało się wychwycić ?
2.Zgromadźcie w miejscu zabawy różne przedmioty: pęk kluczy, papier do zgniatania, pokrywki, łyżki metalowe i co Wam jeszcze przyjdzie do głowy przedmioty do wydawania dźwięków. Posłuchajcie ich. Dziecko odwraca się tyłem i próbuje odgadnąć lub wskazać źródło dźwięku, czyli przedmiot, który „ zagrał” z pomocą rodzica.
3.Przygotujcie jakiś przedmiot lub instrument, który wydaje przyjemne dla Was dźwięki. Może to być bębenek, albo po prostu dłonie mamy lub taty. Zadaniem dziecka będzie ułożyć tyle klocków, ile usłyszało dźwięków. Początkowo dziecko może patrzeć jak „gracie”, później odwraca się plecami i tylko uważnie słucha. Zamieńcie się rolami!
4.Spróbujcie wyklaskać lub wygrać na bębenku jakiś prosty rytm (rodzice) i odtworzyć go (dzieci).
Mogą to być takie rytmy jak poniżej: • •• • / •••/
Odgłosy zwierząt