Cykl: „Z gabinetu psychologa i pedagoga"

Z cyklu „ Z gabinetu psychologa- pedagoga”

Z cyklu „ Z gabinetu psychologa- pedagoga”

Metody rozwiązywania problemów

Konflikty w rodzinie są nieuniknione i potrzebne. Wynikają z tego, że mamy różne potrzeby, punkty widzenia, priorytety. I świadczą o tym, że próbujemy się porozumieć, znaleźć rozwiązanie, że nie rezygnujemy ze swoich potrzeb. Poniżej znajdziecie 6 kroków jak rozwiązać problem.

Po pierwsze: ROZPOZNAJ PROBLEM I NAZWIJ GO

Zastanów się, co tak naprawdę stanowi problem. Poszukaj źródła konfliktu i spróbuj je nazwać. Wybierz odpowiedni moment, gdy wspólnie z rodziną nie spieszycie się, nie macie innych zajęć.

Odpowiedz na pytania:

– co się dzieje?

– jaka jest tego przyczyna?

– dlaczego to stanowi problem?

Po drugie: OKREŚL CEL

Pomyśl, jakiego efektu oczekujesz. Do czego dążysz szukając wyjścia z tej sytuacji? Jaki jest Twój cel? Po czym poznasz, że cel został osiągnięty?

Po trzecie: POSZUKAJ ROZWIĄZAŃ

Zapisz wspólnie z uczestnikami konfliktu wszystkie możliwe rozwiązania problemu, które przychodzą Wam do głowy. Wykreślcie propozycje, które są zdecydowanie nie do zaakceptowania.

Nie oceniajcie żadnego z zaproponowanych rozwiązań ani pomysłów, nie wyrażajcie lekceważenia wobec nich, akceptujcie wszystkie pomysły.

Po czwarte: DOKONAJ OCENY POMYSŁÓW

Szczegółowo przemyśl każdy z pomysłów rozwiązania problemu. Upewnij się czy wybrane rozwiązanie zadowoli wszystkich i zlikwiduje problem.

 Odpowiedz na pytania:

– jakie są plusy i minusy tego rozwiązania?

– co mogę zyskać, a co mogę stracić, jeśli je wybiorę?

Po piąte: WYBIERZ NAJLEPSZY POMYSŁ

Teraz wybierz najkorzystniejsze rozwiązanie. Sprawdzaj na bieżąco czy efekty są zgodne
z założonymi celami i jaka jest skuteczność wybranego sposobu.

Po szóste: WPROWADŹ W ŻYCIE WSPÓLNIE WYBRANE ROZWIĄZANIE

Gdy wybierzemy już rozwiązanie, należy uszczegółowić jego realizację: 

– od kiedy zaczynamy?

– kto, co i kiedy wykona?

– co jest potrzebne, żeby to zrobić? 

W przypadku niepowodzenia zastanów się co mogłabyś/mógłbyś zrobić inaczej. Wróć do kroku pierwszego i przemyśl, czy dobrze zidentyfikowałaś/eś problem.

Nie traktuj żadnego rozwiązania jako ostatecznego, bądź otwarty na zmiany, jeśli okażą się one konieczne w trakcie realizacji.

Zespół Psychologiczno-Pedagogiczny

Related posts

Leave a Comment

Skip to content