Branżowa szkoła I stopnia klasa 2, 2a – Zajęcia praktyczne
Temat: Uzupełnianie galanterii łazienkowej w węźle higieniczno – sanitarnym.
W ramach dzisiejszych zajęć zapoznajcie się z poniższymi tematami, przygotujcie sobie zeszyty przedmiotowe. Materiał szczegółowo omówimy w czasie lekcji.
Do galanterii łazienkowej zaliczają się między innymi: mydełka hotelowe, żele pod prysznic, szampony, płyny do kąpieli, balsamy (często pakowane w małe buteleczki), czepki kąpielowe, kapcie hotelowe, grzebienie i pilniczki do paznokci dla gości, waciki, wkładki higieniczne, oddzielnie pakowane szczoteczki do zębów, torby na brudną bieliznę ręczniki oraz szlafroki.
Galanteria hotelowa spełnia kilka podstawowych funkcji:
- umożliwia utrzymanie higieny osobistej;
- daje gościom poczucie komfortu (nie muszą wozić ze sobą do hotelu ręczników oraz kosmetyków);
- umożliwia dodatkową reklamę hotelu (hotele często umieszczają swoje logi i nazwę na np. ręcznikach, czy też jednorazowych opakowaniach kosmetyków).
Temat: Stosowanie zasad dbałości o bezpieczeństwo i higienę podczas wykonywania zadań zawodowych wykonywanych w węźle higieniczno sanitarnym oraz zagrożenia wynikające z ich nieprzestrzegania.
Wykonywanie zawodu osoby sprzątającej wiąże się z ryzykiem
wystąpienia skutków pracy
w określonych warunkach. Najczęściej jest to:
- praca na śliskiej powierzchni, która wiąże się z ryzykiem upadku i urazu,
- praca przy sprzątaniu obiektów, gdzie mamy do czynienia z prądem elektrycznym i możliwością porażenia,
- pracowanie w miejscach stacjonowania obiektów masywnych powodujących ryzyko uderzenia oraz przygniecenia,
- kontakt ze skrajnie gorącymi przedmiotami mogącymi wywołać oparzenia
- możliwość zranienia się o ostre przedmioty,
- kontaktu z substancjami chemicznymi drażniącymi i żrącymi,
- czynniki biologiczne powodujące infekcje,
- inne urazy fizyczne.
Ryzyka tego można jak najbardziej uniknąć, stosując się do wytycznych procedury bezpieczeństwa podczas sprzątania. Należy także pamiętać o stosowaniu profesjonalnych produktów w celu ochrony ciała.
Zależnie od miejsca, w którym sprzątamy, należy równocześnie zachować odpowiednie środki ostrożności podczas wykonywania czynności. Ogólne środki ostrożności, jakie należy przedsięwziąć, to:
- przed przystąpieniem do pracy należy założyć okulary ochronne. To one chronią oczy w kontakcie z każdym rodzajem przedmiotów niebezpiecznych, kurzem oraz substancjami chemicznymi,
- używanie rękawic ochronnych zabezpieczających przed działaniem środków czyszczących albo substancji znajdujących się w otoczeniu,
- sprawdzić stan techniczny potrzebnych do pracy przedmiotów (drabiny, akcesoriów do sprzątania, urządzeń elektrycznych, czy też mechanicznych),
- kiedy to wymagane, stosować środki do ochrony dróg oddechowych jak maski przeciwpyłowe, przeciwgazowe,
- przy pracy w otoczeniu z prądem należy stosować rękawice elektroizolacyjne,
- w razie zauważenia jakichkolwiek niesprawności technicznych w czyszczonym pomieszczeniu należy zgłosić problem odpowiednim osobom przed rozpoczęciem pracy.
W zeszycie przedmiotowym zrób notatkę, która będzie zawierała informacje dotyczące zagrożeń na jakie narażony jest pracownik podczas wykonywania zadań zawodowych. Zdjęcia notatek wyślij na messegera lub adresy @.
Jolanta Jyż – jolanta.jyz@interia.pl
Aleksandra Kot -olamar@interia.eu
Temat: Procedura wykonywania prac porządkowych w węźle higieniczno – sanitarnym ( kl. II)
Przypomnij sobie procedurę sprzątania łazienki po wyjeździe gościa znajdującą się w czerwonym podręczniku na str. 126
A następnie wykonaj poniższe zadanie ( zapisz je w zeszycie przedmiotowym)
Zdjęcie wykonanego zadania wyślij na Messengera lub adres @ Aleksandra Kot -olamar@interia.eu