Klasa 2 BSI

Branżowa Szkoła I Stopnia klasa 2 – Technologia prac hotelarskich klasa

Temat 1: Procedura sprzątania pomieszczeń sanitarnych

W branży hotelarskiej zachowanie wysokiego poziomu czystości pomieszczeń, a w szczególności łazienki, jest kwestią dbałości nie tylko o wizerunek samej placówki, ale przede wszystkim zdrowia gości.

Sprzątanie łazienki hotelowej z pozoru może wydawać się taką samą czynnością, jaką wykonujemy co kilka-kilkanaście dni we własnym domu. Jednak pracownicy ekip porządkowych hoteli i pensjonatów dobrze wiedzą, że liczy się tutaj szybkość i dobra organizacja pracy. Często na dokładne wysprzątanie całej kwatery – nie tylko samej łazienki – mają oni zaledwie 2-3 godziny pomiędzy wymeldowaniem dotychczasowych a zakwaterowaniem nowych gości. Dlatego też łazienki w hotelach to zwykle niewielkie pomieszczenia z prysznicem i toaletą, które można skutecznie wyczyścić w dość krótkim czasie.

Procedura sprzątania łazienki krok po kroku

1.Wstępne przygotowanie pomieszczenia

Pracownik hotelu działający zgodnie z procedurą sprzątania łazienki w pierwszej kolejności powinien usunąć z niej wszelkie drobne, ruchome elementy, które mogą przeszkadzać w sprzątaniu. Mokre ręczniki powinny jak najszybciej trafić do pralni, podobnie dywanik, jeżeli znajdował się w łazience. Następnie należy opróżnić kosz na śmieci i założyć w nim nowy worek. Przed wykonaniem tych drobnych czynności zalecamy nanieść na niektóre powierzchnie te preparaty do czyszczenia, które wymagają kilku minut na zadziałanie. Skróci to czas ewentualnego szorowania osadów.

2.Mycie muszli klozetowych i pisuarów

Odkażanie i czyszczenie wyposażenia łazienki najlepiej rozpocząć od umycia źródła najsilniejszych zanieczyszczeń, czyli muszli klozetowej oraz pisuaru. Wszelkie osady wapienne, rdzawe naloty, sole moczowe i inne zanieczyszczenia z ich powierzchni skutecznie usuną preparaty o gęstej konsystencji(wystarczy wlać do niego ok. 100-200 ml płynu i po upływie kilku minut wyszorować).

3.Czyszczenie kabiny prysznicowej

Po umyciu toalety następnym krokiem jest dokładne wyczyszczenie kabiny prysznicowej oraz brodzika. Czystość tych elementów jest szczególnie ważna, gdyż podobnie jak w przypadku muszli klozetowej ich powierzchnie mają bezpośredni kontakt ze skórą. Na ścianach, drzwiach kabiny czy na zasłonie prysznica zbiera się nie tylko kamienny nalot, ale także osad z mydła zmieszany z naskórkiem, co w połączeniu z wilgotnością i wyższą temperaturą powietrza w łazience z czasem przyczynia się do rozwoju pleśni.

4.Polerowanie armatury 

Polerowanie armatury to kolejny etap sprzątania łazienki w hotelu. Rdzawy nalot i plamy z kamienia najmocniej widoczne są na elementach chromowanych i ze stali nierdzewnej. Dlatego kolejnym krokiem jest dokładne wypolerowanie i odkażenie armatury łazienkowej. Do mycia kranów, głowicy i słuchawki prysznicowej, a także umywalki, zalecamy sięgnąć po mleczko czyszcząco-polerujące. Armaturę i inne elementy ze stali nierdzewnej i chromowanej po umyciu należy wytrzeć do sucha delikatną ściereczką, np. z mikrofibry. Zaniedbanie tego etapu spowoduje, że pozostawione krople wody po wyschnięciu szybko utworzą drobne, ale widoczne już na pierwszy rzut oka plamki.

5.Mycie lustra

Do konserwacji luster i powierzchni szklanych w łazience hotelowej warto zastosować środek, który szybko rozpuści zabrudzenia, a po wyschnięciu nie pozostawi smug na mytych elementach. Preparat ten należy nakładać miękką ściereczką, aby nie porysować delikatnej powierzchni lustra.

6.Mycie podłogi

Ostatnim etapem sprzątania łazienki w hotelu jest dokładne umycie podłogi. W łazienkach hotelowych podłoga może być wykonana z różnych materiałów (płytki ceramiczne, gres, terakota łazienkowa, popularna w ostatnich latach powłoka polimerowa czy kamień naturalny), należy więc z uwagą dobrać odpowiedni preparat do ich czyszczenia powierzchni, który zachowa ją w dobrej kondycji na lata.

7. Sprawdzenie stanu wyposażenia łazienki

Po zakończeniu sprzątania łazienki pracownik hotelu powinien sprawdzić stan jej standardowego wyposażenia. Należy uzupełnić do pełna dozowniki z szamponem, płynem do kąpieli i mydłem do rąk, a w przypadku udostępniania jednorazowych opakowań z tymi produktami upewnić się, że goście będą mieć ich wystarczającą ilość na planowany okres pobytu. Przy toalecie należy umieścić także zapasowe rolki papieru toaletowego, a świeże ręczniki powiesić lub umieścić złożone w widocznym dla gościa miejscu. Jeśli hotel udostępnia gościom dodatkowe urządzenia, np. suszarkę do włosów lub wagę osobową, przed zakwaterowaniem nowego gościa trzeba upewnić się, że są one sprawne. Mile widziane będzie też zdezynfekowanie sprzętu.

Powtórz wiadomości dotyczące procedur sprzątania węzła higieniczno – sanitarnego po wyjeździe gościa – czerwony podręcznik strona 126 oraz

wykonaj zadanie

odpowiedzi wyślij na e-meil:olamar@interia.eu lub Messengera

Related posts

Skip to content