Szkoła podstawowa klasa 5, 6b – Biologia
Temat: Budowa, występowanie i znaczenie skorupiaków.
Proszę do zeszytu przepisać temat lekcji, zapoznać się z jej treścią (nie przepisywać) i wykonać w zeszycie zadanie. Dziękuję.
Większość skorupiaków żyje w wodzie, zarówno w słonej jak i w słodkiej. Tylko nieliczne można spotkać na lądzie i to w miejscach zacienionych i bardzo wilgotnych. Skorupiaki poruszają się krocząc lub pływając w toni wodnej. Niektóre z nich prowadzą osiadły tryb życia. Większość skorupiaków to zwierzęta wszystkożerne.
Duża część skorupiaków ma twardy pancerz ochronny, ciało podzielone na głowotułów i odwłok (tylna część ciała), mają dwie pary czułków i pięć par odnóży krocznych.
Znaczenie skorupiaków dla przyrody:
– stanowią pokarm dla innych zwierząt np. dla pingwinów, fok i wielorybów,
– uczestniczą w oczyszczaniu się wód,
– tworzą układy symbiotyczne z innymi zwierzętami tj. związki, które obu zwierzętom przynoszą korzyści np. jeden zapewnia miejsce zamieszkania, a drugi ochronę przed drapieżcami.
Znaczenie skorupiaków dla człowieka:
– składnik pożywienia np. raki, homary, krewetki,
– pokarm dla ryb akwariowych.
Zadanie do zeszytu:
Przeczytaj poniższe zdania, a następnie wskaż te, które dotyczą skorupiaków.
- Wyrządzają szkody w uprawach i hodowlach.
- Są pokarmem wielu zwierząt, np. ryb.
- Przyśpieszają oczyszczanie wód poprzez wychwytywanie cząstek pokarmu unoszącego się w wodzie.
- Przenoszą liczne choroby.
- Są cennym składnikiem pożywienia ludzi.
- Zjadają liczne bezkręgowce, stanowią więc wanny element sieci pokarmowych wszystkich środowisk wodnych.
- Są pasożytami głownie ludzi i zwierząt.