Klasa 5-6b

Szkoła Podstawowa klasa 6b – Biologia

Temat: Podsumowanie wiadomości o rybach.

Zadania z dzisiejszej lekcji są do wykonania na ocenę.

Zadnie 1. Na rysunku przedstawiono rybę. Rozpoznaj i podpisz wskazane na rysunku płetwy.

Zadnie 2.

Ryby mają skórę pokrytą dachówkowato ułożonymi łuskami, które pokrywa warstwa śluzu, ułatwia to rybą pływanie. Płetwy pomagają w utrzymaniu równowagi, sterują ciałem podczas pływania oraz zmniejszają zawirowania wody. Głowa jest sztywno połączona z tułowiem, co ułatwia pokonywanie oporu wody. Oczy większości ryb, nie mają powiek, ponieważ są one stale omywane wodą. Po obu stronach ciała biegną kanały, które są narządem zmysłów i dostarczają rybie informacji o kierunku i szybkości ruchów wody. Kanały te nazywane są linią boczną. Ryby oddychają za pomocą skrzeli, które są okryte ruchomymi pokrywami skrzelowymi. Ruch pokryw zapewnia stały przepływ wody przez skrzela.

Na podstawie powyższego fragmentu opisu ciała ryb, wyjaśnij, jakie znaczenie dla ryb mają poniższe cechy budowy ciała:

– głowa sztywno połączona z tułowiem

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

– oczy pozbawione powiek

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

– obecność płetw

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

– linia boczna

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

– dachówkowato ułożone łuski pokryte śluzem

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

– pokrywy skrzelowe

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Zadanie 3.

Kształt ryb jest związany ze środowiskiem, w którym żyją. Dopasuj nazwy ryb do miejsc, w których żyją.

Miękkie lub muliste dno… ……………………………………………

Otwarta toń wodna mórz i oceanów. …………………………………………

Dno pokryte gęstą roślinnością. …………………………………………………………

Related posts

Leave a Comment

Skip to content